9 april 2012

Levi - dag 5

Morgonen började runt halv nio med att mina "rumskamrater" kom och sjöng upp mig. Jag fick fina paket: en äkta OnePiece (!!!), ett 10 gångers zumbakort, en korköppnare/nagelfil/sax/nyckelring, doftljus, en smörkniv, och vad annat det nu var. Sen åt vi frukost, och så var Kalle och jag hurtiga och gav oss ut i backarna mellan 9:30 och 11:00.


Den stora bebisen! (ursäkta suddigheten, det var allt min självutlösare på kameran klarade av för tillfället)

Klockan tolv åkte vi iväg till Wingrens Dogsafari en bit utanför Levi. Moffa fick alltså i present att åka med slädhundar!

Paret som ägde stället är från Socklot i Nykaabi, och bor i Levi under vintern. På sommaren tar de med sig sina ca 84 hundar hem till Österbotten.

Att åka slädhund var riktigt roligt och annorlunda. Duktiga djur som orkar! Ägaren brukade tävla med hundarna, och då åker de 500km på två dagar (!!!) nånstans i Norges fjäll.
(mamma har fotat när jag och Kalle åker, men de bilderna kommer när jag får tag på hennes kamera)

Det fanns som sagt en hel del hundar...

Kalles nya profilbild på Facebook?

Min nya profilbild?

När vi hade åkt klart fick vi gå och grilla korv och dricka varm saft och pepparkakor i deras egenhändigt byggda grillkåta

Felicia ville inte vara med på bild..

Och jag skrattar så otroligt mycket åt denhär bilden, fattar inte varifrån dedär svart fläckarna på mössan kommer ifrån!?! De finns bara på denhär bilden... HAHAHA

Felicia provar mina brills.. Hon tyckte de var fula

Grillstället

En av hundarna var 25% varg!

Kan fortfarande inte komma över hur otroligt fint väder det var...

Påväg hemåt. De andra for och ränna, men Kalle och jag tog en chilleftermiddag med kortspel, dricka osv. På kvällen fixades det mat, umgicks, och sen blev det bastu och fixning.

Jag och gubben åkte iväg till Hullu Poro Areena för att fira min födelsedag. Försökte få en bild på hur otroligt fint stället var, men det gick helt enkelt inte..

Jag var nöjd och glad!

.. och det var många andra också. Blev ganska smockat mot slutet

Så spelade Kotiteollisuus - och även om jag annars inte lyssnar på dem, så var de riktigt awesome! Superbra, faktiskt

"Hemindustri"

Sångaren var ganska cool

And the band played on..

Stannade kvar till ungefär klockan halv tre, då bandet hade slutat, vi hade druckit tillräckligt med drinkar, spelat lite Blackjack, och fått i oss lite grillmat. Tog taxi tillbaka till stugan.

DAGENS FÖDELSEDAGSBARN: jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar