20 juni 2019

Pärlor i Kimo, del 1: Kyroboas

Inlägget i samarbete med Aktion Österbotten

---

Bara några kilometer från där vi bor, finns en av de vackraste platserna i hela byn. Hit brukar jag försöka promenera en dag i veckan, för att supa in den otroliga miljön, och samtidigt göra ett litet träningspass invid vattnet. Stället jag pratar om är Kyroboas kvarn, före detta Övre hammaren för Kimo Bruk, som numera kanske mest är känt för att husera Oravais teater om sommaren. I år t.ex. framförs sommarteatern "Under liten himmel" invid vridläktaren vid Kyroboas. Premiär är det 10:e juli, ifall nån är intresserad!

Nu måste jag erkänna att jag som utböling inte har så mycket kunskap om stället, men om jag förstått rätt så gjordes "övre hammaren" (borde syfta på en vattendriven smideshammare, som tidigare användes för järnbruk) om till kvarn i slutet av 1800-talet. På 80-talet upphörde verksamheten, och området har sen dess endast använts för museiverksamhet och sommarteater. En av byggnaderna är riktigt nyligen flyttad till området, så sent som förra sommaren om jag inte missminner mig!

Sen tänker jag inte skriva så mycket mer, utan bilderna får tala för sig själva:

Ja ni ser ju vilken idyll det är. Ett måste att besöka om ni är i trakten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar