10 juni 2019

Övergång från FitMama till mitt "vanliga" liv

Så återstår bara fyra ynka dagar av min FitMama-valmennus på sex veckor (Här kan ni läsa om träningen/dieten om ni inte vet vad jag snackar om)! Måste säga att dessa veckor gått betydligt smärtfriare än vad jag förväntat mig. Första veckan var jobbig på grund av den stora omställningen i kosten, sen gick vecka två och tre av bara farten.. Vid fjärde veckan hade jag lite motivationsproblem och var nära att ge upp, speciellt efter att jag fått ha en "friätarmåltid", som jag använde mig av på min kusins examenskalas, men det gick över efter nån dag. De senaste dagarna har jag känt mig riktigt on fire, speciellt med träningen, när jag märker att konditionen är så mycket bättre nu än förra månaden. Måste också skryta lite och säga att kläderna sitter betydligt bättre och jag bara helt enkelt känner mig lättare och fräschare. Och det var ju absolut min målsättning med detta program! 
(Parentes: Efter halva tiden hade jag gått ner 6 kg och tappat flera centimeter runt kroppen)

Nu funderar jag förstås hur jag ska fortsätta framöver, för att inte sänka detta skepp jag fått på flytande igen. Tanken är ju givetvis att jag ska hålla bort socker och onödiga kolhydrater så långt det bara går, men tänker mig att nu i sommar kan jag ändå unna mig några fler glassar och grillade måltider än vad som annars anses vara okej. Men från hösten ska jag nog tillbaka till lite striktare diet igen! Visserligen kommer jag inte vara lika hård som jag varit nu, utan t.ex. nog äta vanlig husmanskost till middag. Men mera sallader och grönt blir det nog här i gården framöver, och mindre fet mat och socker!

Angående träningen så känner jag att jag har bra flyt just nu, försöker göra någon form av träning varje dag. Om det så bara är en kort vagnpromenad på tjugo minuter, eller som igår; vagnpromenad, jogginguppvärmning, backträning och cykeltur. Är medveten om att jobb- och dagisstarten i augusti troligen kommer vända upp och ner på alla våra rutiner och all min lediga tid.. Men har nog i alla fall tänkt anmäla mig till både zumba och konditionsjumppa via MI, så jag ska röra på mig ens lite. Tills dess mårar jag åpå så mycket jag orkar och hinner här i sommar.

Ska verkligen bli intressant att ställa mig på vågen samt ta fram måttbandet igen på lördag morgon, för att se resultatet av sex veckors slit. Den stora deprimerande insikten är att även om jag skulle ha gått ner 8-9 kg nu så har jag minst lika mycket till att gå ner för att ens vara i närheten av nån slags normalvikt. Men det får väl bli ett senare bekymmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar