7 februari 2016

Vardagsmat

Förra veckan under min bloggsvacka hade jag fått en förfrågan om att berätta/visa lite vad vi brukar göra för vardagsmat. Just vardagsmaten är ett ständigt återkommande problem, inte bara i vårt hushåll, utan även i andra, om jag förstått saken rätt. Alla vet ju att man har de där favoriterna eller 10 minuters rätterna som man sveper ihop när man har dålig fantasi. Men hur ska man få variation på vardagsmaten, så man inte tröttnar på det man tillreder, eller ännu värre, faller i fällan att köpa massa färdigmat?

Något jag lärt mig under åren jag bott hemifrån är att det löns att göra en matlista för veckan. Både för översikten vad man ska handla hem för ingredienser, och för att tänka ut vilka maträtter man ska tillreda under veckan. Då är det mindre risk att man smiter in till butiken och köper hem en Billys pizza för att man "inte har nåt i kylskåpet".. Själv brukar jag alltid skriva ihop veckans matsedel på måndagar, och skriva handilslisto enligt det. Försöker tänka att menyn ska innehålla något som går att äta flera dagar, något lättare som soppa eller sallad, och sen nåt lite godare till helgen. Brukar också tänka på att kolhydraterna i maten ska vara potatis en dag, pasta en dag och ris en dag. Ungefär så, alltså att man inte äter pasta tre dagar i veckan... Sen har jag faktiskt också sammanställt ett papper med maträtter jag brukar göra, där jag skrivit ner alla rätter jag nånsin tillrett. Enkelt att ögna igenom när inspirationen sinar!

På denna veckas matsedel hade jag t.ex. skrivit "Laxsoppa, wienerschnitzel med klyftpotatis, spaghetti & morosås, kycklingfiléer & ris". På måndag kokade jag laxsoppa, och den räckte i två-tre dagar. Sen hade Kalle fått hem skinkpasta av sin mommo, så det åt vi i en-två dagar. Sen kyckling och ris på fredag, och idag blev det wienerschnitzel till söndagsmiddag. Givetvis äter vi rester när det finns, så vi inte behöver slänga något. Sätter också t.ex. soppor eller frestelser i frysen om det blivit mycket över.

Här kommer veckans vardagsmat:

 Couscous, kycklingfiléer i ostsås (matlagningsgrädde, Koskenlaskija paprika och kryddor) och tomat.
 Pasta, baconsås (bacon, lök, paprika, matlagningsgrädde och kryddor) och brysselkål.
Denna rätt åt jag förra veckans söndag, men ville ta med den i alla fall.
 Laxsoppa (potatis, morot, lök, dill, lax, Koskenlaskija, matlagningsgrädde och kryddor).
Skinkpasta gjord av Kalles mommo.
Wienerschnitzel, egengjord klyftpotatis/batatfranskisar och rosébearnaisesås.

Om ni vill kan jag sätta upp vår vardagsmat fler gånger också. Detta var kanske inte riktigt hur en typisk vecka ser ut för oss, i och med att både soppan och pastan räckte till flera dagar. Skulle kanske ha hunnit göra en maträtt till där mitt i veckan. Men visst är det tacksamt de veckor det går såhär också, att man bara behöver koka mat två kvällar efter jobbet! Dock erkänner jag att jag inte är särskilt förtjust i uppvärmd mat... Inte mer än en dag i varje fall!

På kommande veckas middagslista har jag skrivit: spaghetti & morosås, peruna-makkaravuoka, ris-kycklingwook och vildsvinssoppa. Får sii tå va e var till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar