7 maj 2015

Trädgårdsvisioner

Nu har jag gått och blivit tokig. Trädgårdstokig! Har ju aaaldrig tidigare i mitt liv varit brydd i trädgård eller trädgårdsarbete. Fått rysningar av att ens tänka på att räfsa eller rensa rabatter. Inte varit det minsta intresserad av marktäckare och klätterväxter och frösådd. Men vet ni nu! Nu har nog denhär damen gått och blivit gammal eller nåt. Plötsligt är det så himla skoj att gräfta i rabatten, kapa buskar och visionera ihop en alldeles ny trädgård. Plötslig drömmer jag om odlingslådor, vackra lummiga oaser och färgklickar blandat med grönt. 

Problemet då? Jo, att vi inte äger dethär huset eller denhär gårdsplanen. Som hyresgäst vill man inte sätta många av sina egna slantar på att dona och fixa, när man sen en dag måste lämna det bakom sig. Men! Vi har faktiskt ett litet privilegie här: Vi fungerar som gårdskarlar, det ingår i hyran. Alltså betyder det att jag fritt kan fantisera och till viss del också verkställa, och behöver kanske inte sätta såå många av mina egna euros på att röja i trädgården. Och nu har jag minsann projekt för denhär gården i rockärmen! Förutom att kapa den största busken i mannaminne (har inte fotat, sori), trimma äppelträden lite och sätta fler marktäckare och perenner i 10 metersrabatten, så ska uteplatsen få sig ett riktigt ansiktslyft. 

Ni kanske minns att vi en gång i tiden hade en riktigt förskräcklig uteplats här vid Midgård:

Sommar 2013... Och då hade vi redan rivit några riktigt ruttna spaljéer mot träden här!

Förra sommaren kapade vi rosenbuskarna (till vänster i bild), rev gamla uteplatsen, och kapade rötterna som växte undertill, vilket ledde till att ett av de två pilträden föll ner och dog. Vi rev rötter och inhandlade nya träplattor samt en marktäckningsduk, och tanken var att fixa en ny uteplats. Nå, det fallerade på att sambon inte kom sig för att hämta grus att fylla upp gropen med.. Så i dagens läge ser det ut såhär:


Nu står det då 16 träplattor och väntar på lite förarbete i garaget. Har tänkt att jag ska stödja upp rosenbuskarna så de inte hänger överallt, och sen flytta utemöblemanget (som jag eventuellt ska måla vitt) på nya träplattorna. Nå, som om det inte räckte så har jag fått massa nya idéer! Tänkte nämligen skapa lite mer trädgårdskänsla runtom uteplatsen. Kolla på dethär så ska jag förklara:


Där har det en gång i tiden varit en rabatt, på båda sidorna om trappan till utedasset(!). Nu är det bara ogräs och torr jord. Dendär träbalken som ligger på trappan kom från gamla uteplatsen, och den tänkte jag nudå lägga där framför uthuset, alltså från trappan ut till hörnet, och sen fylla upp med jord. Har en humleplanta jag ska få, så den tänkte jag plantera dit och sätta ett armeringsjärn eller liknande mot väggen, så den får växa uppåt. Har också tänkt plantera solrosor i den rabatten. I kompostrabatten tänkte jag flytta rabarbern som blivit kvar på gamla stället (trodde jag flyttade allt förra året, men hade feeel). Ungefär såhär tänker jag:

 

Men vänta.. Ännu är jag inte klar med tokigheterna! Då skulle jag också vilja skapa ett insynsskydd mot vägen (kolla bild nr 3) från uteplatsen. Så man kan sitta och grilla och umgås i lugn och ro. Kanske bära ner solstolen till och med. Mot bädden-sidan (som alltså är rakt bakåt på bild 3) skyddar pilträden bra på sommaren, och jag räknar med att rosenbuskarna ska skydda mot HVC:s parkering sen när de blommar.. Men mot vägen hade jag tänkt mig nåt sånthär:


En slags ställning av armeringsjärn, och en liten minirabatt där jag kan sätta ner klätterväxter, kanske humle då eller nåt annat fint och grönt. Humle lär ju växa väldigt snabbt, så kanske jag till och med skulle få grilla/sola ifred denhär sommaren.. Jamen, sen har jag ännu en idé (men nu får det väl ändå räcka med tokigheterna!??), tänk er en hängmatta från uthuset till pilträdet.. Skulle va lagom skönt att ligga där och läsa om dagarna va:

Jaja. Många tankar och funderingar, visioner och idéer. Får se hur långt ambitionerna, tiden och pengarna räcker nudå. På lördag kör vi igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar