4 juli 2013

Räksoppa 2.0

Igår i jobbet var det soppdag och jag stod som kock. Ingen i hushållet gillar soppa och det fanns inte speciellt mycket att välja på av det som ska skjutsas ner i kastrullen. Hittade en påse räkor i frysen och gjorde ett litet experiment... Som någon aktiv läsare kanske minns så gjorde jag en gång i tiden en räksoppa som jag fullständigt älskade. Nå, kom inte riktigt ihåg vad jag brukade lägga i den, och fyllde på med lite matigare ingredienser (tror inte barnen är speciellt inne på dethär med LCHF...) och skapade en om möjligt ännu godare variant av räksoppa:

- Potatis
- Morot
- Rödlök
- Olja
- Vatten
- Citronsaft
- Kryddor
- Sweet chilisås
- Matlagningsgrädde (vanlig + "tre ostar")
- Creme fraiche
- Räkor
- Dill

> Riv potatis och morot, finhacka löken, fräs en stund i lite olja
> Häll över vatten så att det täcker rotfrukterna och låt koka ca 30min eller tills de blir mjuka
> Pressa över ½ citron, häll över lite sweet chilisås och krydda enligt behag
> Mixa med stavmixer så att rotfrukterna blir så släta som möjligt
> Tillsätt matlagningsgrädde och creme fraiche och mixa lite till
> Blanda i räkor och klipp över färsk dill
> Låt dra några minuter innan servering

Bilden är Googlad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar