3 januari 2019

Nytt år, nya möjligheter

Hej på er, och hoppas ni fått en bra början på det nya året! Efter att ha suttit hemma och "ugglat" i x-antal dagar beslutade jag mig i dag för att åka iväg och träffa lite folk, trots att det var så kallt ute. Eleonore och jag hängde med Madde, Saga och Birk hela eftermiddagen, och under tiden hade Sebastian fixat och donat lite här hemma. Han är förresten pappaledig nu från jul fram tills början på nästa vecka, och måste säga det har varit ovanligt att ha honom hemma så mycket! Men snart tillbaks till vardagen.. Ska ta och skriva ett skilt inlägg om mina tankar kring hemmalivet och jobbstart här som näst, stay tuned!


På renoveringsfronten kan jag rapportera följande: Vi ska eventuellt tapetsera sovrummet i helgen, och sen är det bara att vänta några veckor till förrän det blir golvläggning. Med bra tur kanske vi flyttar in i vårt nya sovrum i mitten av februari! Åtminstone har vi skjutit upp sängleveransen tills dess.. Byggarna borde komma när som helst och börja på med vinden, där vi till att börja med ska stärka takstolarna, för att sen i vår/sommar kunna lägga nytt plåttak samt bygga till en "taklykta". Virket kom idag, så vi är på god väg! Om ni orkar hålla ut lite till ska ni få ett inlägg med sovrummet före och efter, samt en moodboard över följande rum vi ska börja på med - nämligen grovkök och badrum.

Sen angående rubriken... I år har jag medvetet valt att inte göra upp några mål för det nya året, eller gett nyårslöften av några slag. Vet att jag aldrig ändå håller hälften av dem, och blir bara besviken när det inte blir som jag tänkt mig! Börjar alltid varje år med att intala mig själv att jag ska bli hälsosam, gå ner i vikt, motionera mera och bla bla, men sen är jag ändå lika tjock och otränad i slutet av året. Så inga sådana målsättningar i år! VET att jag borde äta bättre, röra på mig mer och sluta äta godsaker dagligen, men ska försöka ta itu med det utan att göra det till en prestation, om ni förstår vad jag menar..

Men något jag däremot ska försöka bättra under året är att smartare använda det vi har i skåpen/kylskåpet/frysen och sluta kasta så mycket mat! Går åt hutlös summor pengar på matvaror i det här hushållet, och ändå tycker jag vi tillreder och äter så lite i jämförelse. Har ju tidigare varit väldigt duktig på matplanering, och återupptog (efter en lååång paus) mina veckomeny-matlistor i slutet av året. Nu ska vi alltså se om det inte får ordning på vårt mat-brassande framöver. Blir ju liksom lite illa tvungen, när jag nu för första gången ska få känna på sviterna av att vara vårdledig, och det fjuttiga bidrag man får som hemmamamma..

Jaja. Ska sluta prata nu och gå och lägga mig. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar