29 maj 2018

Britax Go Next recension

Bloggade redan i januari om vår vagn (klick), en Britax Go Next kombinationsvagn, men nu tänkte jag ge er en liten recension efter flera månaders flitig användning. Nu har vi ju hittills bara använt liggdelen och babyskyddet på chassit, så sittdelens recension får ni i ett senare skede. Överlag måste jag säga att jag är väldigt nöjd med vagnen, det är nu bara några småsaker som stör mig, men säg nu den vagn som är perfekt!? Ska ta och dela upp i olika kategorier till att börja med, så avslutar jag sen med en plus/minus-lista. Rekommenderar att ni klickar in er på länken ovan och läser om vagnens olika funktioner, så behöver jag inte förklara dem desto mer här nedan!


UTFORMNING:
Tycker att vagnen är väldigt enkel och stilren i sig, den gråa färgen är snygg! Storleksmässigt är den ganska liten och smidig, men samtidigt rymlig inuti. Höjden är bra, då man inte behöver böja sig så långt ner för att komma till barnet. För mig som är 167 cm lång är det riktigt perfekt höjd på liggdelen! Med babyskyddet på blir det lite lägre, då man bör ta bort plattan/adaptern till liggdelen och klicka direkt på chassit. Handtaget är ställbart i flera olika lägen. Vagnen är utrustad med en stor varukorg undertill, som rymmer ungefär två butikspåsar med varor. Verkligen toppen! 

Tycker också om att liggdelen har en "vädringslucka" bakpå, med inbyggt myggnät. Super när det är varmt och man vill vädra lite under promenaden! Suffletten, eller solskyddet, går också väldigt långt ner (ungefär över halva hålet i vagnen), vilket är praktiskt både vid solsken och vind. Vagnens lock/överdrag har också en flik som går att vika upp så det nästan möter solskyddet. Mycket bra! Dessutom finns det små fack, både på liggdelens utsidor och på insidan, dit man enkelt kan sätta små saker, såsom nycklar, pengar, sockor som ungen sparkat av sig... Vagnen är också utrustad med reflex, både på handtaget, framhjulen och på varukorgen.

Solskyddet nerfällt till max.

HANTERING:
Har ju kanske inte så stor erfarenhet av barnvagnar, men detta är nog definitivt den lättaste vagnen jag nånsin styrt! Den väger verkligen ingenting (enligt Britax' hemsida väger den endast 13 kg), och när man skuttar den på asfalt eller vanlig grusväg känns det som om man skulle åka i nerförsbacke eller medvind hela tiden. På grund av de svängbara framhjulen är det också väldigt enkelt att styra vagnen, den tar sig fram på de knepigaste ställen utan någon som helst ansträngning. Ett litet minus är att vagnen drar åt det håll dit vägen lutar, just eftersom "hjulen svänger med vägen". Dämpningen/fjädringen är bra och vagnen har ett bra "gung". Åtminstone min dotter sover alltid väldigt skönt i vagnen då vi promenerar! Ett litet minus är att liggdelen känns lite lös, så när man kör på hårt underlag skallrar det ganska ljudligt när den slår mot plattan på chassit. Sebastian har försökt fixa det med möbeltassar, men det hjälpte bara pyttelite.. Överlag kan man säga att vagnen tar sig fram på de flesta underlag. Ska skriva lite mer om hjulen i egen kategori!

HJUL:
Vagnen har två olika hjul - framtill två lite mindre, punkteringsfria, svängbara däck, och baki två fasta, större lufthjul. Framhjulen är låsbara, något som visat sig vara bra i viss terräng! Överlag tycker jag att vagnen tar sig fram bra på de underlag vi testat. Snö och is var inga som helst bekymmer, medan snöslask och lite högre snökanter krävde att man låser framhjulen. Då funkade det riktigt bra. För det mesta skuttar jag på asfalt och grusväg, och det är inga som helst bekymmer, bara det inte är för stort grus. På infarten till Sebastians föräldrar har de väldigt stort crossgrus, och det tycker jag är lite väl skumpigt att köra på.. Då brukar jag "köra på bakhjulen", alltså lyfta upp lite i framändan så det inte ska skallra och skumpa så mycket. Sand har vi också provat, men det var nog störtomöjligt att ta sig fram i! Vi fick helt enkelt svänga på vagnen så att vi drog den med de större hjulen, och de mindre bara hängde med. Ändå behövdes två personer, och det var tungt. Så rekommenderar inte att köra i sand nån längre sträcka!

Vi har nyligen köpt terränghjul som tillägg till vagnen (Britax Go Next Country Wheels), för att kunna köra på lite svårare underlag, såsom i skog och på större grus. Har bara testat några få gånger, men åtminstone på skogsstig och på svärföräldrarnas infart gick det hur smidigt som helst med de större hjulen! Dock så är jag inte alls förtjust i hur klumpig och svårstyrd vagnen blev, i och med att det är fasta hjul, som lufthjulen bakpå. Får se om jag vänjer mig, eller om jag ändå föredrar vagnens originalhjul i vardaglig användning. 

Med terränghjulen frampå.

IHOPFÄLLNING/BYTE AV DELAR:
Vagnen är väldigt lätt att fälla ihop och växla mellan de olika delarna (sittdel, liggdel, babyskydd). Till liggdelen används en "platta" som fästs på chassit, och så trycker man helt enkelt liggdelen på plats. Babyskyddet klickar man rakt på chassit med hjälp av adapters i båda sidorna. Vagnen fälls ihop genom att ta bort liggdelen, böja handtaget bakåt samt vika ihop chassit (görs enkelt med att hålla in två knappar på sidan av chassit). Det här tar kanske tio sekunder att göra, och dessutom väger chassit nästan ingenting - bara 9 kg, så det är inga problem att lyfta i och ur bilen. Det som däremot är lite problematiskt är att ihopvikt så passar inte liggdelen ovanpå, utan måste sättas på sidan om chassit, på grund av att handtaget kommer mitt i den ihopvikta vagnen. Vilket kanske är negativt om man har väldigt liten bil. Vi har en Audi A6 med väääldigt stort bagageutrymme, men ändå blir det fort fullt där med vagnen. Visserligen går det nog att vika handtaget framåt i stället, och sen lyfta på liggdelen "löst", men då blir ju vagnen betydligt längre ihopvikt.. Så det är väl hur man vill göra bara! Överlag är jag ändå väldigt nöjd med hur enkelt det är med både ihopfällning och att byta mellan delarna. 

TILLBEHÖR:
Vi fick med både regnskydd, myggnät samt åkpåse till babyskyddet då vi beställde vagnen. Och alla har vi haft användning för! Den tjocka åkpåsen till babyskyddet passade perfekt åt vår vinterbaby, speciellt under vårvintern då man kunde börja lämna bort ytterkläderna och bara "droppa ner" henne i sovpåsen när vi skulle i bilen. Då var det inga bekymmer ifall hon somnat och man behövde förflytta henne snabbt! Regnskyddet har jag bara behövt använda två gånger hittills (helt otroligt fast vi bor i Finland!), men det var väldigt enkelt att dra över vagnen och skyddade bra. Dock hade jag kanske önskat en liten extraflik eller ett "tak" så det inte droppar in i vagnen, ifall det regnar hårt. Myggnätet är jag tyvärr inte riktigt nöjd med, kanske har det att göra med att det är Brio (köptes upp av Britax) och därför inte passar helt perfekt. Åtminstone får jag inte det att sitta riktigt bra på vår Go Next! Både regnskydd och myggnät kommer i två svarta, små påsar, som enkelt går att fästa på chassit med hjälp av insydda kardborreband. Väldigt praktiskt att ha med sig hela tiden, då vädret kan svänga rätt snabbt i vårt land.. Jag fick också en vagngardin i present av en kompis, och den har vi använt flitigt! Fäster den enkelt med hjälp av ringar på liggdelens båge, och så brukar jag vika in den på solskyddet när jag inte använder den. Skyddar bra mot både sol, vind, insekter och ljud!

Med regnskydd på.

Plus och minus med Britax Go Next:
- Framhjulen för små och hårda i svårare terräng
- Liggdelen "racklar"/skallrar när man kör på större grus
- Tar mycket utrymme i bakluckan, då liggdelen inte går att ha ovanpå chassit
+ "Liten och nätt", snygg utformning!
+ Väldigt lättkörd, väger nästan ingenting och svänger 360 grader
+ Lätt att byta mellan delarna och fälla ihop
+ Höjden på liggdelen är ganska hög
+ Framhjulen går att låsa om det behövs
+ Solskyddet kommer väldigt långt ner, och med hjälp av fliken på "locket" på vagnen går det att stänga åt hålet i vagnen nästan helt
+ Många fickor att sätta saker i både inuti och på utsidan av vagnen (om än jag önskat att de hade dragkejdor)
+ Ventilationshål bakpå vagnkåpan med inbyggt myggnät

Ska jag ge vagnen ett betyg (liggdel och babyskydd) så får den 8/10 möjliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar