1 maj 2017

Sleepless

I flera veckor nu har jag sovit väldigt dåligt, speciellt på morgonen, på grund av vår rullgardin. I hela mitt liv har jag varit van med att sova i totalt mörker. En mörkläggningsgardin har därför varit ett måste för att inte rubba min nattsömn. Nå, när jag flyttade in med Sebastian i augusti förra året visade det sig att han endast hade en vanlig ljusgrå rullgardin. Tänkte att det borde jag väl åtgärda, men sen var det inga problem över huvud taget med sömnen, i och med att det bara blev mörkare och mörkare utomhus. Men nu, den senaste månaden ungefär, har jag verkligen lidit av vår ljusa rullgardin. Direkt när det blivit ljust utanför fönstret har jag vaknat. Alltså de senaste veckorna runt klockan halv sex på morgonen... Dessutom har jag väldigt svårt att få tag i sömnen på nytt när jag väl har vaknat, så många morgnar har det varit så att jag vaknat och somnat ungefär tio gånger mellan klockan halv sex och när mitt alarm ringt.

I helgen tjatade jag på sambon tills han gick med på att vi köper en mörkläggningsgardin i stället. Och så blev det. I förrgår handlade vi en på nedsatt pris på Jysk, och igår monterade sambon den. Jag såg alltså väldigt mycket framemot att äntligen få sova en god natts sömn, med mörkt i sovrummet. Och ja, jag sov bättre och vaknade inte när det blev ljust utanför. I stället vaknade jag av sambons morgonalarm, som han glömt att stänga av den lediga dagen till ära.......... Rise and shine klockan 6:05 på en ledig måndag! Somnade om efter halv åtta och vaknade igen runt tio. Hoppas på en lite mer lyckad natt i natt då!

Och så en liten demonstration på skillnaden mellan gamla rullgardiner och nya.

 Rullgardinen är, tro det eller ej, faktiskt nerdragen!
Åtminstone lite bättre blev det ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar