27 juli 2018

Sommaren som rusade iväg

Återigen har två veckor i livet bara svischat förbi, och jag har varken hunnit eller orkat med bloggen. Så här varmt och vackert väder har vi nog inte haft på många, många år! Tror till och med att detta toppar sommaren 2014, som är den bästa sommaren jag minns. Nu är vi inne på de sista dagarna i juli, och snart knackar hösten på dörren. Skönt, om ni frågar mig.. Har nämligen fått nog av värmen! Gissa hur det är att bo i en liten lägenhet, i ett tegelhus, på översta våningen, med fönster åt bara ett håll, när det är trettio grader utomhus... INTE så kul, ska jag berätta för er! Vi har försökt fly fältet genom att bo ute på villorna, och tre nätter fick vi sova i Kimo också för att överhuvudtaget överleva. Får väl trösta oss med att det snart blir svalare. Och visst är det härligt när vi äntligen har sommar och sol i Finland, men tropisk värme? Not my thing.

Nån kanske undrar vad vi haft för oss de senaste veckorna, förutom att svettas. Följer ni mig på Instagram (heimimmi) har ni säkert hängt med lite bättre, men har ni väntat på blogguppdateringar har ni nog missat en del. Eller nåja, missat och missat, vi har faktiskt inte gjort något speciellt. Sebastian var ledig två veckor, och vi passade på att leva villaliv och hitta på ett och annat. Tycker jag har haft Eleonore i bilstolen mer än på golvet, haha! Egentligen är det väl enklast om jag i korthet berättar för er om senaste tidens bravader i bild i stället. Det här har vi gjort på sistone:

Sovit några nätter ute på Sebastians villa, där det var betydligt svalare än hemma hos oss!
Ätit god, grillad mat.
Beundrat vackra solnedgångar över Fjäälin.
Åtminstone en av oss har tränat som vanligt!
Eleonore har njutit av att ha pappa hemma.
<3
Jag har suttit och solat första gångerna i år!
Ett litet knyte i en flytväst. Så gölligt!

Varit på kvällsdopp till Vinlax med Tjängan.
Tänk att vi får bo så här, ett stenkast från havet!
Ni vet väl att jag älskar solnedgångar?
Det har varit HETT. Speciellt i vårt sovrum har vi haft problem med att få ner värmen.
En som kuskats på i bilstolen rätt mycket, då vi färdats hit och dit.
Skönt att sova i vagnen i fammo och faffas källaren!
När vi nu en gång sov i Kimo, och barnet somnat till natten, traskade vi iväg till Jani och Heidis på ost- och vinkväll.
Blivande hejmsåopona.
Sebastian den tokstollen har borrat i värsta värmeböljan...
Vi har också varit ute på min villa, men där var det så varmt att vi hamnade att sätta Elle i ett svalkande bad!
Men sen kom värsta åskvädret när Sebastians föräldrar kom på besök. Jag och lillan var evakuerade i bastukammaren under tiden...
Vi såg också två hjortar som kom simmande och tog i land riktigt bredvid vår villa.
Hade beställt Muurikka-plättar till lunch, men på grund av brandrisken stekte vi inomhus i stället.
Elle har lekt med sina kompisar i sängen.
Sebastian har försökt lära damen att dricka ur flaskan själv..
Intressant sovstil!
Vi har hälsat på hos Caroline och Savannah i Vörå. Roligt när det bara skiljer några veckor mellan småtjejerna!
Mammorna njöt av kaffepaus medan barnen lekte.
Caroline hade så vackra solrosor...
... och ett riktigt snyggt hem!
Myst inomhus när det varit stekhett ute.
Några nätter sov vi så här i Kimo.
Smaskat på jordgubbar. Måste ju vara det bästa sommargodiset som finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar