22 juli 2017

Egen fil

Nu i sommar har jag pippi på att äta fil till frukost. I min barndom brukade vi göra egen fil på sommaren, något som jag provat på x-antal gånger sen jag flyttade hemifrån också. Denna sommar bestämde jag mig för att påbörja filproduktionen i juni, och ännu har jag åtmistone inte fått lejdon. Om ni undrar varför man gör sig besväret att fixa egen fil i stället för att köpa en burk i butiken, så ska jag berätta det för er: Egengjord fil är sååå mycket godare! Jag brukar toppa med färska frukter eller bär, och lite müsli. Slår alla köpisfilar i världen!


Om du vill göra egen fil gör du bara så här: 
1. Köp en burk röd fil och en rödmjölk
2. Ta fyra plastkoppar i samma storlek (uppskattningsvis 3 dl:s), och en mindre 
3. Måtta upp 1 msk fil i de större kopparna, och ca ½ msk i den lilla, bred ut över bottnen
4. Häll på rödmjölk, ca 2 dl i de större och ½ dl i den lilla koppen. Brukar fördela tills mjölken är slut!
5. Sätt på lock och sätt in kopparna i ett skåp i ett dygn.
6. Efter ett dygn, förflytta i kylskåp ca ett halvt dygn. Sen är de redo att ätas!

När du ätit upp dina fyra filkoppar köper du helt enkelt en ny rödmjölk och använder den lilla koppen som "bottensats" att göra ny fil av. Hur enkelt som helst!

1 kommentar:

  1. Åh, egen fil! Det brukade mommo alltid göra :)

    SvaraRadera