20 juni 2016

New York, New York

Nu ska jag passa på att uppdatera er lite from over here, när jag har en stund över. Klockan är åtta på kvällen (tidsskillnaden är 7 h bakåt från Finland), och jag ligger på rummet i hostellet och slappar lite. Har för tillfället endast en rumskamrat, men han stack just iväg på nåt galej, så jag är "home alone", hehe. Idag har jag hunnit se massor, trodde aldrig jag skulle få dagen att gå så här pass smidigt. Gått i Central Park, tagit in Times Square, åkt med hop-on-hop-off-buss, båtat förbi självaste Frihetsgudinnan, sett Ground Zero/World Trade Center Memorial samt åkt tunnelbana. Och ännu är det en del kvar av dagen. Men, jag ska börja från början!


Igår började min resa 9:40 vid Vasa flygfält. En timmes flyg till Helsingfors, tre timmars väntetid, och så åkte vi iväg 14:10. Medvind hade vi, så flygtiden var bara cirka 7,5 timmar, och inte 8 h 40 min som beräknat. Framme vid JFK i New York var jag strax före halv fyra lokaltid. Hämtade ut bagaget och beställde skjuts till hotellet. 16:30 hoppade jag på "super shuttle"-bussen, men det blev en väldigt utdragen färd... Vet inte vad newyorkarna hade på gång, men det var sjuuukt mycket trafik! Det tog TRE TIMMAR att ta sig från flygfältet till det hostel där jag skulle bo. Och det borde inte vara mer än 20-30 kilometer. Hela stan var helt uppstockad, vi rörde oss ungefär med en hastighet på 1m/minut.. Om ens det! Men fram kom jag tillslut. Igång med wifin och berätta för närmaste sörjande att jag kommit mig fram. Slängde i mig en croissant och gick sen till rummet.

VAA-HEL, hejdå "finska sommaren"!
Lunchpaus på O'Learys på Helsingfors-Vanda flygfält.
 In-flight.
 Första glimten av New York City!
 Rusningstrafik, nä vatå?
 Hostel-rummet. Jag bor nere vid svarta handväskan!

Hostellet där jag bor heter HI New York Hostel, och verkar riktigt fräscht och bra. Det ligger i Upper West Side. Kan väl inte säga så mycket i och med att jag aldrig bott på hostel tidigare, men åtminstone går det bra att vara här. Bor i ett mix-rum med fyra sängar. Förra natten bodde två flickor från Skottland i samma rum, men nu är det bara en herreman av okänt ursprung som sover ovanför mig. Får se om vi blir fler..

I och med att mitt dygn var lite upp och ner igår sov jag ganska dåligt i natt. Vaknade flera gånger, fundersam, hade varmt, konstiga ljud av luftkonditioneringen, pigg... Plågade mig att ligga kvar till halv sju i morse, då gick det inte längre. Duschade och gjorde mig i ordning, åt lite frukost på caféet nere i lobbyn, förberedde mig mentalt och traskade sen iväg. Ingen aning vad jag gjorde eller vart jag var på väg, men hade ändå en slags plan som jag följde under dagen.

 Frukostbagel med rökt lax, yummie!
 Turist, javisst...
 Hostelcaféet.
Utsidan.

Bara några kvarter från hostellet ligger Central Park, och dit begav jag mig till att börja med. Egentligen hade jag tänkt åka tunnelbana och bara gå en liten bit, nämligen västra och södra delen av parken, men det var så härligt väder och parken var så fin, så jag traskade tills jag kom till slutet. Två timmar tog det ungefär, men det var det absolut värt! Fortsatte till Times Square, där jag åt en hotdog och satt och förundrades över människorna. Blev övertalad att köpa en biljett till Big Bus, och således hoppade jag på och åkte på en guidad tur på andra våningen av en buss. Otroligt varmt och soligt, så det blev nästan lite hett i skallen... När jag hoppade av nere vid piren fick jag så lov att köpa mig en keps! Som nästa åkte jag med färja för att se Frihetsgudinnan, det ingick nämligen i busspriset. Vi cruisade på en timme, och på färden hittade jag en ny "kompis", Kim från Indien. Hon och hennes mamma samt deras bekanta var också på väg till Ground Zero efteråt, så vi tog sällskap av varann. Att se groparna där World Trade Center en gång stått var verkligen mäktigt och samtidigt ledsamt. Så många namn som fanns ingraverade där på kanten..

Vackra Central Park!
 Ett museum invid parken.
Tog en liten glasspaus i mitten.
 Legendariska Times Square.
 Dags för busstur!
 Chrysler building.
 Brooklyn Bridge.
 Frihetsgudinnan, skymtad från Battery Park.
 Brooklyn Bridge sett från vattnet. Och till vänster i bild, kvinnan med vit halsduk, är Kim från Indien som jag lärde känna under båtturen.
 Det höga tornet är Freedom Tower, som byggdes i stället för World Trade Center som rasade vid terrordådet 11.9.2001.
 Nå tär star on tå!
 Vandrade genom Financial District, där bland annat berömda Wall Street finns.
 Rakt fram här stod tidigare tvillingtornen World Trade Center...
 ... och nu finns bara "vattengropar" kvar.

Sen skiljdes jag och sällskapet åt, och det var dags att orientera sig tillbaks till hostellet. Jag tar tunnelbanan nu då, tänkte jag, det borde vara enkelt. Hoppade på ett tåg som verkade åka dit jag skulle, men sini nej, det var ett expresståg, så det stannade inte på min station. Fick alltså stiga av några stationer förbi, och byta tåg och åka tillbaks. Men det var lättare sagt än gjort, för tydligen gick inga lokaltåg på den stationen eftersom det är söndag.. Så jag och en japansk flicka, som var i samma sits, orienterade oss till ett annat tåg, som vi hoppades åkte åt rätt håll. Då lyckades det! Men det som borde ha tagit 15 minuter tog nu 45... Så jag var lite bitter.

Men här är jag nu! Borde byta till fräscha kläder och söka tunnelbanan (en annan den här gången, tack!) för att ta mig in till Times Square till klockan 20:30, då kvällsturen börjar. Innan dess skulle det kanske vara läge för nåt att äta också, har bara ätit en bagel, en smoothie, en hotdog, en isglass, några rader choklad samt druckit flera liter vatten idag.. Börjar kännas i kroppen! Imorgon är planen att åka vidare på turen, åka upp till toppen på Rockefeller Center, och eventuellt vandra över Brooklyn Bridge. Sen har jag väl kanske sett det mesta man kan klämma in på två dagar i New York.

Imorgon kväll åker jag ut till Newark där jag ska bo på ett hotell som bara ligger några hundra meter från hotellet där vi ska träffas med Trek America-gruppen på tisdag morgon klockan halv åtta. Det närmar sig! Vi får se hur uppdateringarna blir framöver, men ska försöka plita ner nån kort rad och sätta en bild eller fem åt er. På Instagram uppdaterar jag dagligen, när jag har wifi. Där hittar ni mig som heimimmi.

3 kommentarer:

  1. Så kul att få föli mee va gör på rejson jär på bloggen! 😃👏 Do sir jo nåo ut ti klar de 😉 Kraam ❤️ P.s. World trade center händelsin va 2001 å itt 2011.

    SvaraRadera
  2. Wow! Va do hända me mytji på EJN dag! Mer än va man själv upplever på en 10-års period! 😀

    SvaraRadera
  3. Tänkt samma som Linn. Söta öde va do hinda me mytchi på bara ein da :D

    Och wooow vilka häftiga bilder! Njuuut <3

    SvaraRadera