11 maj 2016

USA-update

Okej så jag kan väl anta att ni är lite nyfikna på hur det riktigt blir med min USA-resa, med tanke på senaste månadernas.. omständigheter. Så nu tänkte jag dra en kort uppdatering för er.

Jag flyger Vasa-Helsingfors-New York lördagen den 18.6. Har nyss bokat boende för de tre första nätterna! Det blev ett hostel på Upper West Side lördag-måndag, och sen ett hotell nära Newark airport måndag-tisdag, i och med att Trek America-turen startar från ett hotell i närområdet tisdag morgon 7:30. Då bär det av då, 21 dagar från New York till Los Angeles, norra rutten. Här kan ni läsa lite mera om Northern BLT-turen som jag ska på.


Trekken slutar alltså i Los Angeles tisdag 11.7. Sen var ju tanken att jag och Kalle skulle hyra bil och roadtrippa till bland annat Las Vegas och Grand Canyon, med lite öppet schema. Flyget hem går från Los Angeles till New York lördag 23.7, därifrån sen New York-Helsingfors-Vasa, och hemma är jag hoppeligen(!) söndag 24. juli. Fem veckor i USA med andra ord! 

I och med att det blev som det blev med Kalle och mig så är jag i dagsläget väldigt osäker på hur jag ska fördriva de två veckorna efter trekkens slut. Har inte tänkt göra upp några strikta planer heller, utan lite ta det som det kommer. Vem vet, kanske jag har lejdon på allt som har med andra människor och bilåkande att göra efter tre veckor i en svettig minivan med tio andra personer, och föredrar att bara ligga på beachen i två veckor? Eller sen känner jag mig hugad att hoppa på en buss och åka till Las Vegas (som ligger 4-5 timmar från Los Angeles)? Mitt i allt kanske nån av mina medresenärer också tänkt stanna kvar i LA efter trekken och är sugen på att roadtrippa lite? Hursomhelst så tror jag nog att det löser sig på nåt vis, jag menar, två veckor borde väl inte vara så svårt att fördriva i "the city of angels", med alla sevärdheter, aktiviteter, stränder osv. Och dessutom med tanke på att varken Las Vegas eller Grand Canyon ligger så långt borta att det skulle vara omöjligt att ta sig dit och tillbaka på tolv dagar...

Hur det än blir, så är jag så otroligt glad, uppspelt, nervös, laddad, ja ni förstår nog, att det är svårt att sätta ord på hur det känns! Nervositeten smyger sig på mer och mer när dagarna minskar... Åtminstone känns det bra att jag får börja bena av på inför-resan-listan! Resan och flygen är betalda, de första nätternas boende fixat, och idag fick jag också godkänt min ESTA-ansökan (inresetillstånd). Nu återstår väl bara resten av fixet då, t.ex. växla pengar, kolla reseförsäkringen, printa ut massa resedokument, och så förstås det värsta - packa. Håhhå. Får väl tänka som så, att åtminstone får jag inte lång tid den kommande månaden, med allt som ska fixas!

Frågor på he?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar