29 oktober 2012

Hälsoknäcke

Nu ska jag dela med mig av ett helt fantastiskt recept. Smörgåsfantast som jag är så passar detta utmärkt som kvällstugg, eftersom det är en nyttigare variant. Tar inte många minuter att vända ihop, och medans det gräddas kan man ju passa på att göra annat... Superenkelt! Knäckebrödet är LCHF-inspirerat, och borde också vara glutenfritt. Om man vill ha en lite smalare variant kan man lämna bort osten, men det är den jag tycker ger den otroliga smaken. Tycker att ni ska prova på detta! Jag som bagare har smakat otaliga bröd- och knäckebrödssorter under årens lopp, men aldrig har jag stött på ett såhär mumsigt förut. Try it! You will not regret it.

2 dl rismjöl (finns vanligtvis bland glutenfria produkter)
1 dl solrosfrö
1 dl pumpakärnor
½ dl linfrö
½ tsk salt
2 dl ost (kan minskas eller lämnas bort)
3 msk olja
2 dl ljummet vatten
- rör ihop allt till en smet, bred ut på en ugnsplåt med papper

 Grädda ca 1h på mellersta falsen, 175 graders värme
(i varmluftsugn 150 grader, vet inte hur länge, men tills det blir lite färg på brödet)

 Helt sjukt gott! Behövs inget annat pålägg än smör..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar