3 mars 2014

How do you like your eggs?

Idag blev det äggröra med maletköttsås, stekta halloumibitar, gurka och morot till middag för mig. Satt och funderade när jag åt hur det kommer sig att ägg smakar så annorlunda beroende på hur man tillreder dem. Min absoluta favorit är kokta ägg. Men de ska vara exakt rätt "kladdiga" i mitten. Stekta ägg tycker jag bara om ifall de är solvända, dvs. att man bara steker dem på en sida. Omelett går i perioder för mig. Idag hade jag tänkt göra omelett men bara tanken på en torr äcklig äggplätt fick det att vända sig i magen på mig. Så jag gjorde äggröra, för det tycker jag är lite mindre torrt. Och ikväll hade jag tänkt göra bananplättar/bananvåfflor. En annan ägg-favorit! Såå... Nu undrar jag, vilken form av ägg föredrar du, och varför? MVH Äggvetaren

 Precis sådär ska stekta ägg vara! Och passar endast till smörgåsar med medwurst, om ni frågar mig.
 Ett perfekt kokt ägg.
Tycker väldigt illa om omelett just nu...
Bilderna är Googlade

4 kommentarer:

  1. Ägg som ha koka 7-10 min äter ja gärna. Di e kanske lite torr men hellre he än att e rinner o e geggot.
    Steka ägg - nejtack. I riktiga nödfall kan ja äta, men he ska no vara ett riktit nödfall o int na ana mat på långa vägar. E ska vara steika på båda sidona o int na rinno.
    Omelett - nejtack. Går no att äta ifall e int finns nåt annat men ja e no nästan hellre utan mat än äter omelett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min kokta ägg ska vara såde att di ha stelna, men he e entå liti kladdot. Men int rinnot, he e bara äcklit! Men absolut int heilt torran å ljusan gulo, tå ere nästan så ja säter e i halsin, haha! Vår spis e så dåli (elär så har ja dåli timer) men för att få mina ägg såde perfekt så ska ja kok dem 9 minuter.

      Radera
  2. Koka 6-7 minuter, liti kladdo i mitten
    Steka ägg, ibland, om jag får för me, men tycker he e bättre att kok dem
    Äggröra, he jag lagar oftast (förutom att kok), eftersom he gar snabbast och e lättast
    Omelett, om jag får ha na gott i, typ räkor e jättegott

    Men helst, så kokar jag no. Och lägger på smörgås eller i en sallad. Gott, enkelt och nyttigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter som vi tycker ganska lika :) omelett sko ja nog bara laga ifall ja sko få lägg na ost i ägg"smeitin" å fyll me massa gött, + äta sallad till. annås ere reint ut sagt äckligt i min mun!

      Radera