20 maj 2013

Kroatien dag 1

Resan började egentligen redan på fredag kväll, då jag steg på vid ABC i Oravais runt klockan 22. Åkte med en 30 personers buss ner till Helsingfors. Plockade upp folk längs vägen. Eftersom det var natt sov vi mest. Pausade en gång nånstans vid en konstig mack i Forssa, annars raka vägen ner till Hesa. Var framme nån gång runt klockan 5 på morgonen.

Tidigt på lördag morgon, klockan 06:50, hoppade vi på flyget mot Split, Kroatien. Spännande! Emma och Hanna var mina säteskompisar.
Touchdown i ett mulet och duggregnigt Split runt klockan 9 lokal tid (10 i Finland). Flygresan på 3h gick smärtfritt, sov mest hela tiden, och bjöds på äcklig "frukost".
Samlade ihop vårt gäng och våra väskor och hoppade på bussen. Fuktigt i luften, strax över 20 grader.
Åkte buss ca 40min in mot centrum.
Vackra vyer!
Kom småningom fram till vårt hotell, The Residence, som låg i Podstrana, ca 8km utanför Split centrum. Ett superfint, ganska lyxigt och nytt hotell.
Vårt rum var på femte våningen - snygg utsikt!
Vardagsrummet och köket. Lotta fick äran att sova i bäddsoffan hela veckan.
"Allmänna" badrummet.
Kök och vardagsrum fotat från andra hållet.
Här sov jag och Hanna.
Och här sov Maria och andra Hanna.
I deras rum fanns en mycket intressant och klyftig "uppfinning" - badrummet fanns bakom två skåpdörrar! Som ett lönnbadrum, coolt...
Utsikten från mitt och Hannas fönster.
Packade upp och gjorde oss hemmastadda, böt lite kläder, och sen gjorde vi oss redo för att utforska området och få lite käk.
Lyxigt - stranden var ca 200m från vårt hotell!
Traskade iväg till lyxhotellet bredvid vårt och tog ut/växlade lite pengar. Sen gick vi upp till vägen och väntade på bussen in till centrum.
Lite spännande när vi inte visste var vi skulle stiga av, men vi chansade, och sen var det turligt nog en lokal kvinna som sa att "this is the city centre". Hon måste ha fattat våra desperata funderingar...
Traskade runt i hopp om att hitta 1. butiker 2. käk. He va sveittot! Och vi lyckades inte så bra...
Ute på villovägar...
Kom oss till ett övergivet shoppingcenter och funderade vad tusan dethär är för konstig stad egentligen där det inte finns nåt att handla eller äta.
Köpte glass för att lura våra vrålande magar. He va gött, tycker Lotta.
Irrade vidare...
Hamnen, mitt i centrum. Dumma turister som vi var så irrade vi åt helt fel håll, hade vi varit smarta hade vi istället fortsatt denna väg rakt neråt så hade vi hittat det riktiga centrum med alla dess butiker och matställen... Istället blev vi arga och tog bussen tillbaka till Podstrana.
Vid busshållplatsen ovanför hotellet fanns en restaurang, Fabio's. Dit gick vi och beställde pasta och iste. Det satt verkligen bra!
Sen styrde vi kosan ner längs gatan i hopp om att hitta en matbutik. Fina vyer!
Blekfisen poserar...
Fascinerades av dessa buskar som såg ut som små flaskborstar!
Och herregud sån murgröna de hade! Borde ha norpat hem lite...
Vakärt!
Just walkin' down the street...
Hittade tillslut en butik där vi fick shoppat lite nödvändigheter. Kan tala om att det INTE var så trevligt att traska 2km hemåt i uppförsbacke med 5l vatten och en full matkasse på var. Nåja, train insane!?
Drog av oss kläderna och gick ner till beachen, där de andra redan var påväg ner i vattnet.
"Bara vi får sita jär en stund e vi nöjd!"
Hanna chillar...
Blekfisen rapporterar att hon fått fula topp-märken på axlarna.
Låg och solade och diskuterade vilt tills solen gick i moln. Då var det bara att gå upp till rummet och duscha och trycka i sig lite smått.
På kvällen hade vi balkonghäng med roomiesarna en stund.
Vi kan nästan se solnedgången!
Var så trötta så vi gick och lade oss klockan 21... Seriöst!