3 juli 2020

Vårens vandringar, del 2

Som ni kanske läste i det här inlägget har jag och Louise i vår återupptagit "det stora vandringsäventyret", vilket alltså innebär att vi provar på en ny vandringsled några gånger i månaden. Såhär i coronatid har det ju blivit ganska populärt med vandringsleder, och det är inte svårt att få inspiration till nya ställen. Diskuterade här senast att vi borde ha bokfört hur långt vi gått varje gång, för gissar det blivit kring 100 kilometer redan i år!

Nå, här kommer i varje fall de senaste fem ställena vi besökt under våren/sommaren:

Ytterjeppo vandringsled:
Nu är vi riktigt nära mina hemtrakter! Ytterjeppo vandringsled, som börjar vid danspaviljongen i Ytterjeppo, är bara några kilometer från mitt barndomshem i Jutas. Här gick jag och Louise i början på maj. Vi brukar ju vara kända för att gå lite halvt vilse.. Så blev det väl ändå inte denna gång, förutom att vi missade oss lite på slutet och gick samma väg tillbaks till bilen, fast vi hade tänkt gå via skidspåret.
 Terrängen var ganska jämn och mest gick man längs skogsstigar. Markeringarna var helt bra också! Lite fick vi dubbelkolla kartan på slutet, när de olika lederna gick in i varandra. Vi gick cirka 10 kilometer.
Här kom avvikelsen i terrängen! Vore intressant att veta hur dedär stenarna egentligen hamnat där..

Norrvalla-Boberget-Vitmossen:
För tre år sen gick jag och Louise Vitmossens vandringsled (i Tuckor, Vörå), och vi har fortfarande dåliga vibbar av den vandringen.. Det var alltså med skräckblandad förtjusning vi startade vid Norrvalla i Vörå, vandrade till Boberget, och därifrån vidare till just Vitmossen, för att sen återvända samma väg.
 Visade sig dock att vår oro var obefogad, för denna vandringsled var bra utmärkt och allt löpte på riktigt smidigt!
 Ja eller förutom att vi hade glömt att ta med oss något ät- eller drickbart.. Kan säga att efter 8 km i skogen var vi ganska desperata efter vatten när vi väl kom till Vitmossen! Och då var det lika långt hem igen..
Men vi överlevde, med nöd och näppe! Lärde oss en läxa: Ta ALLTID med dig vatten!

Skärgårdsleden i Öja:
Om jag ska välja en absolut favorit bland alla de vandringsleder jag nånsin gått, så är det nog utan tvekan Skärgårdsleden i Öja (Karleby) som kniper första platsen! Jag hade gått delar av leden förra våren när jag deltog i Öja nattvandring. Då gick jag 12 kilometer, men denna blev hela 23,5 kils för oss! Blev nog kanske lite overkill, de sista fem kilometrarna hade vi gärna lagt oss ner och dött lite.. Men vi överlevde, och var lyckliga ända in i benmärgen över allt fint vi fått se under kvällen!
 Leden startar vid Bryggan i Öja. Otroligt fint ställe, vore nog värt ett glassbesök en varm sommardag!
 Pauspicknick är givetvis obligatoriskt att dokumentera..
Här var det fin, omväxlande natur.
 Bästa delen var nog när vi kom oss ut till havet! Här satt vi länge och andades in havsluften och tog in allt det vackra.
 Om det hade funnits en säng i den här gamla stugan hade jag nog kanske blivit kvar där. Energin började vara på botten!
Spångarna var vår absoluta favoritsträcka längs Skärgårdsleden. Så här lyckliga var vi över dem!

Iskmo-Jungsund vandringsled:
 En kväll i början på juni drog jag med mig Louise och Madde på en 12 kilometers vandring i Iskmo-Jungsund (Korsholm). Här var det skogsterapi på hög nivå! En fin led med ganska enkel terräng. Lite besvikna var vi på att det blev rätt mycket grusväg där en sträcka, men annars riktigt bra vandringsled. Bra utmärkt och kartorna var enkla att tyda.
Picknickdags! Färsk ananas är en absolut favorit att ha med som mellanmål.
Tack och lov att myggorna inte riktigt vaknat till liv här ännu, då stora delar av leden gick genom tät skog.
 Den här lilla ön med sin grillplats blev vår favorit längs sträckan!

Vandringslederna i Fäboda, Jakobstad:
 Louise och jag hade sett och hört mycket bra om Fäboda vandringsleder, så vi beslutade oss för att gå delar av den här tidigare i veckan. Dock hade vi inte riktigt gjort någon research, utan började bara vandra vid startpunkten i Torsviken, för att försöka ta oss till Reijos stuga, Storsand och Lillsand, och sen tillbaks.
 Visade sig att vår "plan" sket sig redan från början, då vi gick åt vänster i stället för åt höger.. Blev alltså 2-3 kilometer extra! Men vad gjorde väl det, när naturen var otroligt vacker och terrängen enkel att ta sig fram i.
 Vi gick från Torsviken till Reijos stuga, varifrån vi fortsatte på Lillsand-leden. När vi väl kom till Fäboda kaffestuga valde vi sen att vandra längs asfaltvägen tillbaks till Torsviken igen. Lite tråkigt kanske, men vi var så trötta och klockan var redan mycket, att det inte kändes rätt att ta en 6-7 kilometer till i skogen. Vill ni se karta över området kan ni t.ex. titta på den här.
Så här i efterhand hade det kanske varit bättre att parkera vid Lillsand och därifrån gå Lillsand + Reijos stuga. Speciellt området vid stranden var otroligt fint, och magiskt där i skogen! Nu blev det nästan 21 kilometer för oss. Kan säga att fötterna var sjuka efteråt.. Duktiga som vi varit avslutade vi med en sväng via Mäccen. Man kan ju inte vara för hurtig, haha!