28 april 2020

Mitt vanliga liv VS coronalivet

Tänkte göra en liten jämförelse hur mina morgonrutiner ser ut en helt vanlig jobbdag, och en vanlig dag (= ledig) i coronatid!


Jag när jag ska i jobb:

1. Väckning ungefär 6:45, släcker av alarmet och stiger genast upp
2. Går på vessan, tvättar ansiktet, borstar håret
3. Fixar frukost, äter frukost, plockar undan
4. Klär på mig
5. Bäddar sängen
6. Borstar tänderna, eventuellt fixar frillan/sätter lite smink 
7. Påklädd och färdig att åka iväg cirka 7:30



Jag när jag är ledig:

1. Vaknar av ungen cirka 6:30, lyfter över henne i vår säng, scrollar en stund
2. Ger småningom telefonen med YouTube åt barnet och halvsover själv vidare en stund
3. Masar oss upp ungefär klockan 8
4. Går på vessan, vädrar i sovrummet, sprayar deodorant, sätter igång en tvättmaskin, funderar vad vi ska äta till frukost, borstar håret, plockar upp några bortglömda leksaker...
5. Fixar frukost, äter frukost, sätter eld i kaminen och organiserar om i diskmaskinen
6. Kollar tvättmaskinen, bäddar sängen, sprayar deodorant igen för att jag glömt om jag gjort det tidigare, klär på mig, tvättar kanske fejset om jag orkar, plockar undan i köket, försöker klä på barnet, borstar tänderna...
7. Hänger upp tvätt eller sätter igång diskmaskinen, tvångsbyter bort nattblöjan, kollar i kylskåpet vad vi ska äta till lunch, plockar undan de femtio sakerna ungen lyckats dra ut mellan vardagsrummet och köket medan jag varit på vessan.. Och inser att klockan är 10 och jag får så lov att börja kampen med att få barnet påklätt om vi alls ska hinna ut före lunchen. Lunchen!? Har jag kommit ihåg att fundera vad vi ska äta till lunch!? Vilken tid börjar det där tv-programmet nu igen..? Hängde jag upp tvätten?


Vilket skulle ni föredra?
Kan säga som så, att jag en rutinmänniska ut i fingerspetsarna, och mår absolut bäst av att "allting är som det alltid har varit", allt har ett schema och en ordningsföljd.. Men gud i himmelen så skönt det är att bara få drischa åpåå och ta det lugnt och ta allt i egen takt om morgnarna nu! Saknar verkligen inte morgonstressen.. Men att göra en sak klar förrän jag börjar på med nästa, det är en manöver jag inte behärskar när jag är lös och ledig!

Alla GIFar nedladdade från Giphy.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar