1 augusti 2018

Första i åttonde

Onsdag första augusti, Eleonores femmånaders dag. Ute är det halvmulet och lite blåsigt, men fortfarande nästan trettio grader. Man får väl inte säga så här - i vårt kalla, mörka, dystra land - men jag börjar faktiskt få nog av den här värmen nu. Längtar efter höstliga vindar och svalare dagar! Solen får ju gärna skina ändå, men skulle må betydligt bättre av 5-10 grader kallare... 

Häromkvällen hade vi ett mäktigt åskväder ute till havs, som jag beundrade från balkongen. Synd att det inte kom närmare, jag älskar nämligen blixtar och dunder!

Idag har vi inga planer, och jag håller på och klättrar på väggarna här hemma. Tack och lov har vi fått det att funka bra med AC i sovrummet och fläkt här i köket/vardagsrummet, så nu går det att vistas i vår lilla lya de flesta timmarna på dygnet. Även om nog kvällarna fortfarande är värst.. Lillan ligger som bäst och sover i vagnen i tamburen, ansåg att det var för varmt att skutta ut henne på balkongen. Många promenader har det nog inte blivit den senaste månaden, och dem saknar jag också! Bara det blir lite svalare ska vi nog fortsätta med våra dagliga en timmes vagnpromenader. Gör gott för både kropp och knopp!

Annars är det väl inte sådär jättemycket på gång i livet just nu. I kväll ska vi ha föreningsmästerskap med NNSB på varmansbanan i Jepo, och jag ska vara i domartornet. I morgon ska vi på 5 månaders rådgivning på förmiddagen, och sen blir det träff med "mamas" på eftermiddagen. Till helgen har vi inte inplanerat något speciellt, men nog brukar vi få dagarna att gå ändå. Småningom blir det också aktuellt för oss att flytta(!), så förberedelserna är väl lite på gång. Inte i full gång, utan vi tar det mera i sakta mak. I alla fall har jag inhandlat lite möbler på loppis, vi har en ny tillfällig soffa här i lägenheten (lång story) och jag har börjat fantisera om att riva väggar, restaurera gamla dörrar och välja tapeter. Men en sak i taget..

 En somrig och god fruktsallad jag gjorde i förra veckan. Innehåller banan, äpple, jordgubbar, kiwi, vindruvor, melon, nektarin och passionsfrukt.
 Att kolla på YouTube med pappa är intressant...
En grillmiddag ute på balkongen.

Angående min kära lilla dotter, så utvecklas hon fortsättningsvis hela tiden. I måndags var vi och hälsade på min kompis Jozze och hennes lilla Elvira, 3 veckor gammal. Där och då var nog Eleonore väldigt stor! Fattar inte att hon varit sådär liten och oskyldig nån gång.. Och inte ens så länge sen. Nu är det nog fart på! Ännu tar hon sig inte framåt, men det är inte långt ifrån. Frustrationen är stor när hon bara "slirar" på stället. Vi har också introducerat en del mat för henne - potatis, morot, batat, broccoli, banan och vattenmelon. Favoriterna hittills är batat, potatis-broccoli och banan. Kläderna blir för små, många 62:or har vi bara använt en gång, då hon bott i kortärmat de senaste 4-5 veckorna. Hon är annars också ganska enkel att ha att göras med, tycker om att få färdas och vara med, och gör sällan något större väsen om sig. Nöjd tjej som åtminstone enligt mina mått växer och mår bra! Dock har vi haft lite bekymmer med nattandet de senaste veckorna, men den storyn kan vi ta en annan gång...

 Eleonore och Elvira, skiljer 4,5 månader och cirka 4 kg mellan dem!
 He e klart man ska va mé tå mam å pap äter!
Grävmaskinspremiär vid fem månaders ålder, hmm...

He va väl ongefär he, kände bara att jag behövde skriva av mig lite så att tristessen gör sig lite mindre påmind en stund. Nu ska jag sleva i mig en skål jordgubbar och några knäckebröd, så jag orkar tills Sebastian kommer hem från jobbet. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar