11 februari 2016

Tired of starting over

Ni vet det där träningscitatet om att man ska sluta ge upp om man är trött på att börja om? Det här alltså:


Ja, det känns som om det är mottot i mitt liv när det kommer till träning. Jag har ju lovat att sluta tjata om det, men ni minns kanske förra året? Om inte, ska jag ge er en plågsam påminnelse: Förkyld eller halvförkyld eller bihåleinflammation eller sjukt i ryggen, mellan september och juni. Väldigt roligt träningsmässigt, när augusti hade varit den aktivaste och bästa månaden nånsin i mitt liv. Det var verkligen ett jävla magplask att komma tillbaks från den träningspausen, kan jag säga. Körde visserligen några halvbra pass på gymmet och försökte gå på zumba varje vecka, men konditionen var ändå körd i botten, styrkan som bortblåst och fläsket hade underligt nog återvänt. 

Kan väl inte säga att hösten varit nån superhöst i träningsväg heller. Har det inte varit det ena, så har det varit det andra. Nå, jag har i varje fall varit lite aktivare! Har liksom inte tagit några halvårspauser... Men nån tre-fyra veckors ofrivillig paus har det ju ändå blivit nu som då. Och det handlar INTE om att jag skulle ha tappat motivationen. Nej, tvärtom, motivationen har hängt med ända in i det sista, men det är som vanligt kroppen som sagt emot.. Förkylningar och ryggont, inte i samma skala som förra året, men ändå tillräckligt för att sätta mig på paus. Och vet ni, det är så jävla jobbigt att komma tillbaka från det. Varje. Gång.

Igår till exempel släpade jag min lite för platta röv till gymmet för första gången på en månad. Trodde att det skulle vara som vanligt - omotiverande, jobbigt, svettigt, ingen styrka.. Men vet ni det var tvärtom! Genast jag gjorde första repetitionen kände jag hur motivationen och energin flödade tillbaks i kroppen. Hög på endorfiner orkade jag nästan lika bra som senaste gång, och tyckte inte ens det var överdrivet tungt! Blev verkligen positivt överraskad över hur mycket av styrkan som fanns kvar. Och nu är jag taggad på att köra vidare! Visserligen är jag lite begränsad just nu i och med revyövandet, men man får väl göra det bästa av situationen... För som sagt, trött på att börja om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar