7 december 2015

Stinas fredagsfråga #18

Bättre sent än aldrig tänkte jag köra förra veckans fredagsfråga som Fina Christina publicerat. För er som inte vet så är fredagsfrågan en återkommande serie på Stinas blogg, där hon ger en rubrik, eller ett ämne att avverka i bloggen. Själv har jag deltagit några gånger, inläggen hittar ni i den vänstra spalten eller om ni söker på "Stinas fredagsfråga" i sökrutan.

Dagens fredagsfråga då? "Vilka är dina morgonrutiner?". Varför fastnade jag för just denna då, kanske ni undrar? Jo, som ni kanske vet är jag lite av ett kontrollfreak. Gillar att ha koll, tycker bäst om när det går som jag tänkt mig, och är absolut ett stort fan av att saker och ting ska göras på ett visst sätt. Då kan ni säkert förstå att rutiner är viktigt för mig, och speciellt i vardagen, så allt ska löpa på så smidigt som möjligt. Har faktiskt själv länge tänkt skriva ett inlägg om precis detta, men aldrig riktigt dragit tummen ur. Så vad passar väl bättre än att tackla ämnet såhär mellan julkalenderluckorna!

Vi kan börja med att konstatera att mina vardagsmorgnar för det mesta funkar helt smärtfritt. Det går på räls, jag hinner både sova relativt länge, få alla mina morgonrutiner gjorda, och komma till jobbet i bra tid. Men alltså helgerna.. Det är en helt annan femma! Och det beror nog bara på att jag inte följer några särskilda rutiner då, utan freestylar och gör det jag känner för, i den ordning det råkar sig. Total katastrof alltså.

En helt vanlig morgon ringer mitt alarm klockan åtta, om jag ska till jobbet klockan nio. Släcker av alarmet och stiger genast upp. Går på wc, tvättar ansiktet och borstar håret. Vidare till köket för att fixa ihop frukost, som jag oftast läser i sällskap av en Aku Ankka-tidning. Dessutom har jag en lite rolig grej med frukosten.. Varannan vecka äter jag gröt, varannan yoghurt. Mest för att jag inte ska tröttna, men också så att äppelsylten ska räcka hela vintern. HAHA! Har jag extra tid efter frukosten brukar jag plocka i eller ur diskmaskinen. Sen är det tandborstning, och efter det påklädning. Alltid när jag borstar tänderna går jag en runda i huset, både för att kolla vad det är för grader utomhus (termometern har vi i vardagsrummet), men också för att plocka undan sånt som blivit framme. T.ex. en kudde som är svängd fel väg... För det mesta väljer jag inte kläderna på förhand, så det är ett plus om Kalle redan åkt till jobbet och jag inte behöver fumla runt i ett mörkt klädskåp med bara nattduksbordslampan som ljuskälla. Efter att jag fått på mig kläderna brukar jag gå och stänka lite Victorias Secret bodymist på mig och kolla ifall jag är i behov av nån slags makeup. Det är jag sällan. Sätter handkräm, åtminstone nu under vinterhalvåret, och sen är det bara att hoppa i ytterkläderna och traska ner till bilen. Oftast åker jag 10-15 minuter före jag börjar jobbet, har ju faktiskt fem minuters bilväg numera.. Och det är en ganska vanlig morgon för mig!

På helgerna då? Jaa-a, var ska jag börja.. Stiger ju upp väldigt olika tider, beroende på ifall vi har haft nåt program kvällen före, ifall jag ska bort på något under dagen i fråga.. Men tio-elva är väl ganska vanligt. Sen skiter det sig redan efter att jag gått på wc, för jag brukar inte alltid orka tvätta ansiktet genast jag stiger upp. Kan hända jag går en runda i huset, funderar vad jag ska göra för frukost, sätter igång en tvättmaskin, viker in kläder i skåpet eller bäddar sängen före det. Oftast springer jag på som en yr höna och har tvåhundra projekt på gång, men inget som blir klart. Kan gå runt i pyjamas med oborstade tänder ännu klockan två, om det vill sig. Så ja, jag skulle nog verkligen gynnas av att följa mina morgonrutiner på helgerna också!

Och det var den romanen det. Hur är det med er då, har ni några särskilda morgonrutiner, eller freestylar ni hela vägen till jobbet?

3 kommentarer:

  1. "Gillar att ha koll, tycker bäst om när det går som jag tänkt mig, och är absolut ett stort fan av att saker och ting ska göras på ett visst sätt", en likadan här hej! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. huhh, skönt att höra att det finns andra likadana :D

      Radera
  2. Fasta rutiner e bäst :D

    SvaraRadera