24 juni 2015

Brunhetsgraden

Ni som hängt med här på bloggen (eller i mitt liv, hursomhelst) sen tidernas begynnelse kanske lagt märke till att jag inte per utseende eller hudfärg definieras som den typiska finländaren. Speciellt inte sommartid. Är väldigt mörk i mig själv, men sen har jag också väldigt lätt för att bli brun. Det kommer från mammas sida av släkten... Kuriosa: När min mommo och moffa varit två månader i södern för x-antal år sen, så utbrast en av min syrras dåvarande lågstadieklasskompisar: "It visst ja att tin mommo å moffa e afrikaner!" HEHE. Nå, vart jag vill komma med allt dethär är att jag varje sommar blir ganska brun. 

Förutom att jag just nu försöker få bukt med mina pigmentfläckar (får vita torra fläckar i huden av solen) genom att äta solpiller, jobbar jag inte i år aktivt på min bränna. NO SHIT SHERLOCK! Väntar fortfarande på solen... Igår när jag var och hälsade på Tees och Miles satt vi ute kanske en timme. På deras bakgård var det verkligen soligt, varmt och i lä. Resultatet: En tydlig rand på min vrist.. Det fick mig att fundera hur jag brukar se ut denhär tiden på året, i vanliga fall. Grävde lite i bildarkivet, och här har ni resultatet:

2010:
Kuriosa: Kalle och jag hade varit till Turkiet andra veckan i juni..
Midsommar på Storsand
17. juli på Kaffistogodansin

2011:
Kuriosa: Jag jobbade på Solstrands trädgård hela juni = utomhus 9h/dag 6 dagar/vecka...
Osäker på datumet, men borde vara 7.7.2011!

2012:
Kuriosa: Jobbade igen på Solstrands hela juni, som överlag var en väldigt varm månad...
4-5 juli...
Påväg till Jeppisdagarna 20.7.2012. They call me mini-mommo for a reason!

2013:
Kuriosa: Var på studieresa till Kroatien en vecka i maj...
7. JUNI!
En månad senare, vid Djuphamn 7.7.2013.

2014:
Kuriosa: Varmt i maj, kallt i juni, julimånad en av de varmaste i mannaminne (och då hade jag semester 4 veckor)...
På mamma och pappas villa 9. juli
Tror dethär är det brunaste jag nånsin varit.. På gymmet 23.7
För ganska exakt ett år sen, 28.6.2014!

2015:
 Koll - ett spöööök!
 Nånämen, det är faktiskt ganska usligt i år... 24. juni och blek som en fis!

Frågan på allas läppar: När kommer sommaren?

4 kommentarer:

  1. Men gaahh va brun do va förra åri! :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. svårt ti föreställ se jyst no att ja kan bli såde brun :'D

      Radera
  2. Efter två månader i solen så har jag kanske ändra en nyans brunari... Så när sommarn kommer till Finland så tror jag att allihopa kommer vara brunari än mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nå Minna do får tröst de med att do iaf blir BRUN tå å int röd :D

      Radera