22 september 2014

Kerstins kycklingpaj

Denna goda paj gjorde min arbetskollega Kerstin till en träff förra året. Har haft receptet i gömmorna ett helt år utan att komma mig för att prova. Nå, i fredags slog jag till. Det gick, som ni kanske redan läst, inte riktigt som på Strömsö denna gång... Men pajen var god i alla fall! Enkel och god.

Botten:
- 150 g smör
- 3 dl mjöl (jag körde 50-50 Graham och Vetemjöl)
- 2 msk kallt vatten

> Blanda ingredienserna till degen, tryck ut i pajform
> Grädda i 175 grader, 10 minuter

Fyllning:
- 400-500 g kyckling
- 3 tomater (2 stora räckte bra)
- 1 röd paprika
- 1 rödlök

> Stek kycklingen, krydda enligt behag (jag använde salt, pepparmix och broilerkrydda)
> Hacka tomaterna, paprikan och löken, blanda ihop

Äggstanning:
- 3 ägg
- 3 dl grädde
- salt, peppar
-  ca 4 dl riven ost (jag tog 3 dl)

- 5 skivor cheddarost

> Rör ihop ingredienserna till stanningen, blanda med fyllningen och häll i pajskalet
> Rada på cheddarostskivor
> Grädda i 175 grader, ca 35 minuter

Och det är såhär pajen INTE ska se ut inuti... Vet inte vad fan som hände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar