16 november 2013

Små förändringar gör stor skillnad




1.8. jämfört med 16.11. Vet inte om ni ser skillnaden, men det gör definitivt jag. Fortfarande en lång väg att gå till mitt mål, men det är äntligen på rätt väg! Dehär senaste månaderna har jag tränat flitigt, och visst har det minskat nån centimeter och jag har blivit lite "tightare" på ställen. Men det är först denhär veckan som jag börjat se riktigt bra resultat. Varför? Jo, för att jag lagt om kosten från och med i måndags.

Vet inte om jag berättat åt er tidigare, men min PT Sabina håller som bäst på och gör ett slutarbete om viktminskning. Och till det valde hon mig som "testsubjekt". Utöver att coacha mig på gymmet har jag för ca en månad sen fyllt i en kostdagbok, som vi sedan gått igenom och hon analyserat. Nu i måndags började jag andra varvet på kostdagboken, med "nu ska du skärpa dig" som riktlinje.
Sen augusti har jag också från egen sida fyllt i en matdagbok, där jag varje dag skriver vad jag äter. Äter jag något onyttigt streckar jag med röd penna och skriver in det under kolumnen "fusk" varje vecka. Om jag säger att de röda strecken var sjukt många fler än jag hade tänkt mig så ljuger jag inte. Och om jag säger att det inte kommit ett endaste litet rött streck ännu denhär veckan så är jag fullständigt ärlig. Det är helt otroligt vilka resultat man kan börja se bara för att man inte äter en bulle här och där, en knäckebröd till maten varje dag eller två mellanmål efter varandra. Nu hoppas jag bara att mitt psyke pallar med detta system en lång tid framöver. Jag äter så hälsosamt jag kan hela veckan, tränar som vanligt, och så har jag en fuskdag då jag får äta något gott. Det ska inte betyda att jag proppar i mig all skit jag hittar, utan att jag kan kontrollera intaget.
Om jag ska vara ärlig har denhär veckan faktiskt varit ganska lätt att genomföra, pga att det inte funnits många festelser, t.ex. i form av kaffebulla på jobbet eller nåt happening där det bjuds på nåt gott. Den stora prövningen kommer nog den veckan när det bjuds på nåt gott varje dag, och jag ska klara av att avgöra vad som är värt att "fuska" för.

Det är mest en kamp mot huvudet, vet ni!

6 kommentarer:

  1. Fint jobbat!
    Jär ere no en kamp varje dag. Speciellt tå jag e o handlar.. Ofta tänker jag: men vad kan no en godispåsa göra för skada, jag kan ju bara äta några åså sparar jag resten..
    Men.. hede med att spara e int min starkast sido.
    Nu har e faktiskt fungera bättre och dihär sejnast gangona tå jag har handla så har jag bara kolla snabbt igenom godishyllon och tänkt: he e int värt e!
    Som tur e, så har jag aldrig vari nan chipsmännisko, så he har jag kona slut med direkt, har int äti chips sedan i somrast.
    Så kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack :)
      brukar nog sällan handel hejm na gott, men ti häljan sko man jo gärna vila unn se nanting.. å tå ere jo lätt hänt att he e hande chipspåsan elär chokoplatton som slinker ner. å nog tycker ja he e okej om man annås halldär igang, å bara äter na gott ein gang i vikon. men som för me så var e jo många brunnar små tå ja äter na gott liti jär å tär... ska jo fösök fortset ti arbeit bort he no :)

      Radera
  2. Intressant. Jag har också en längre tid funderat på det här med kosten och att göra ändringar i den. har ännu inte tagit några beslut om vare sig det ena eller det andra mer än att jag fortsätter träna regelbundet så borde det lösa sig ganska bra själv. Fsat visst, inspiration till nyttigare måltider är ju aldrig helt fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en knepig sak dehär me kost å träning. för mig har de ju vari så nu i höst att ja ha kommi bra igång me träningen, men kosten har slarva.. direkt ja skärpt mig såg jag bättre resultat, och det motiverar att fortsätta på samma bana :) men jo du har rätt, nyttigare måltidskomponering och inspirationen e int alltid lätt...

      Radera
  3. Ja sir no definitivt att du har blivi tajtari på ställen! He har ja märkt på fleir bilder du har had upp nu dehä seinast tin! Keep up the good work Mimmi! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. tackar! he e så kul tå e böri händ na äntligen :)

      Radera