6 oktober 2013

Den blogglösa helgen

Blev en otroligt lång tystnad här på bloggen nu i helgen, av den enkla orsaken att jag överraskningskalasat i dagarna två. Började i fredags med att fira vår fina köksa Leena som fyllde 50 år. Åt trerätters på Ädelbragd och hade det riktigt trevligt. Sen liftade jag med Rut och så blev det fest på Kimo UF tillsammans med många andra bekanta ansikten. Minst sagt en turbulent afton... Var hemma nån gång efter två och stupade i säng.
Väckning runt tio på lördag, fixade oss, packade väskorna, och sen hämtade pappa oss vid elvasnåret. Hem till Jutas, tårtfabriken i full gång. Sen blev det, efter vad som kändes som tu-huusen års väntan, makaronilåda till lunch. Bra idé att inte äta frukost... Småningom ramlade en bunt med släktingar in, och så gjorde vi oss redo för kidnappning av min mommo. Hon hade fått veta att vi, den närmaste släkten, skulle ut och äta middag till ära av mommos nyligen fyllda 70 år. Istället tog vi henne till Glasbruket i Vexala där hon sen överraskades av 4/10 av sina syskon. Allt som allt var vi 26 personer som firade. Vi hade en trevlig kväll med tårta, trerätters och jacuzzibad. Spelade kort, pratade och skrattade till sent på kvällen. Kalle och jag kom oss hem igen nån gång runt två. En toppenafton!

Idag har vi sovit länge. Sen åkte jag till Jeppis på bio med mina tre kusiner, vi käkade popcorn och skrattade åt den härliga tecknade filmen Planes (som Bilar, fast om flygplan). Hem till Årvas igen, ingen av oss orkade fixa middag så det blev metripizza. Och lite lösgodis, som Kalle handlat... Gissa om jag mådde illa! Tack och lov så for Madde och jag på en nästan 1,5h:s promenad i det härliga höstvädret. Sen gick jag i princip raka vägen till gymmet och körde ett pass. Nu är jag nyduschad, har ätit en banan och undrar hur många veckor det tar att reda upp denhär helgens ätandes spår på min kropp. Fiffaan. Aldri mejr!

Och så femtontusen bilder på det:
Fredag
 Kerstin och Terése
 Blomkålssoppa med bacon. Tror jag aldrig ätit en sådär god soppa förr. Och jag som hatar blomkål!
Mysig stämning
 Nöt innerfilé, potatiskaka, ugnsrostade rotfrukter och vitlökssås. Yummie!
 En delikat liten chokladmousse med jordgubbssås till efterrätt...
 Knastrade så mysigt i brasan!
 Såhär såg det ungefär ut när jag kom till Kimo - sångtävling pågång. Och njä, det gick inte så bra för Kalle och Bjarne...
 Mata-paret-med-glass-tävling. Fast det hade nog varit roligare med ögonbindel..
 Duktiga Dennis trubadurade under kvällen.
 Sen hittade nån min kamera medan jag satt och pratade vid ett annat bord.......
 Flickon sjölv hamnade också på bild... Kvällens outfit: Svart klänning med spets från H&M, sprillansnya nitleggins från Gömda Juveler och en röd kavaj, köpt secondhand.
 Ja som ni ser, min andra halva var ju "i skick".......
 Ontte sa: "ta en nyj profiilbild påå mä". And I did.
 Sen hade Törnrosa somnat på serveringsbordet. Och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Så jag gjorde som jag alltid gör när jag blir arg - rökte. Det hjälpte. Lite. Tack och lov vaknade han tills vi skulle hem, hade nog inte velat släpa 90kg uppför våra trappor...

Lördag
 Vackra Glasbruket i Vexala, dit jag inte varit på ca 15 år. I lågstadiet brukade vi nämligen vara dit på lägerskola om höstarna. Såg verkligen inte ut såhär där på den tiden...
 Närmaste släkten påväg in i stugan. Oh the surprise som väntade mommo där inne!
 Jag hade fixat gräddtårta. Den var smarrig!
 Min fina mommo <3
 Moffa & mommo
 Kidsen tog ett dopp i jacuzzin före middagen. Småkusin Jukka och kusinerna André och Felicia.
 Tokarna doppade sig till och med i vattnet!
 Moffa i sin Lotus-keps..
 Sen blev det äntligen dags för käääk! Denna sallad med lufttorkad skinka, melon och mozzarella var supergod.
 Dukade upp med långbord så hela tjocka släkten skulle rymmas in..
 Förrätten var en... javaddetnuheterpåriktigt, typ smördegscirkel med laxröra. Åååh vad gott!
 Mina kära bordsgrannar, kusin Heidi, syrran och hennes John.
 Och andra bordsgrannarna kusin Felicia, hennes pappa Johan, min moster, mamma, mammas faster Inger och hennes man.
 Varmrätten, sju-huukt gott! Den goda salladen, ugnsbakade grönsaker och potatisar, tunnskivat kött, sås och hembakt bröd. Mmm...
Och till efterrätt blev det vitchokladmousse med hallonsås.
Så nu förstår ni varför jag är i matkoma! Tack å go'natt.

2 kommentarer:

  1. Festligt värre! :D Kul me mytchi bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja hohh, to nog mang dagar ti återhämt se från hede ätasi kan ja säg :D kul om e uppskattas!

      Radera