1 september 2013

Önskeinlägg 3 - hur jag sminkar mig

Hade här för en tid sen fått en kommentar av Anonym som löd såhär:
"Skriv (och fota) om va du använder fö hudvårdsprodukter å smink, tå du sminkar/lagar de :) allti kul å si va ader använder..."

Som denna bloggs trogna läsare kanske har förstått är jag inte riktigt nån smink-tjej. I sommar har jag dock, tack vare otaliga Mary Kay-partyn faktiskt börjat sminka mig lite mer. Och sannerligen lite bättre! Har aldrig brytt mig i hudvårdsprodukter och i princip bara använt smink för att förlänga ögonfransarna och täcka finnar eller när jag inte orkat plocka ögonbrynen. Det brukar ta 5 minuter. Nu satsar jag faktiskt när vi ska ut på något speciellt, och det tar faktiskt nästan en halvtimme att fixa sig!

Igår bestämde jag mig för att fota och visa hur jag gör en "festsminkning". Inget särskilt, bara lite mer än annars. När jag går till jobbet så brukar jag bara använda
1. ögonfransböjare 2. mascara 3. täckstift. Gällande andra hudvårdsprodukter så har jag före i sommar endast använt peeling i duschen och sen en bodylotion från Avon till ansiktet.

Nu gör jag såhär:
 Morgon och kväll tvättar jag ansiktet med Mary Kay 3-in-1 cleanser. En otroligt bra men dyr produkt! Vet inte hur det går när denna tar slut - antar jag får hålla en till hudvårsklass så jag får den som värdinnegåva igen...
 Smörjer för tillfället ansiktet med Nivea's Body Milk, men endast för att jag väntar på min andra värdinnegåva, Mary Kay's Moisturizer.
 Till håret: Wella's skum före föning. Wella's gelé före plattning. Fructis hard stylingel (geléspray) till styling. Och ibland också Wella's hårspray som finish. Svärmor sponsorerar Wella-produkterna...
 Såhär ser jag ut med fukt i ansiktet och nyfönat hår. Dags att börja på!
 Som foundation använder jag för tillfället ett provexemplar jag fått från Dermosil-tidningen. Aina-creme heter den och är enligt min mening superbra! Trodde inte den skulle passa på min mörka hudton, men visst gjorde den det. Väntar på Mary Kay's foundation (också en värdinnegåva), och hoppas jag ska få vara nöjd med den. Men funderar hårt på att beställa hem en Aina-creme också, eftersom den kostar 3 gånger mindre än MK's foundation...
 Foundation: on!
 Sen sätter jag solpuder. Använder ett från Dermosil som jag varit riktigt nöjd med.
 Solpuder: on!
 Sen fyller jag i ögonbrynen med en svart penna. Eftersom jag redan har mörka ögonbryn syns det inte så stor skillnad, men om ni tittar riktigt noga kan ni kanske lägga märke till att på denna bild är (från er sida) vänster ögonbryn ifyllt medan höger inte är det.
 Pennan har jag fått som gåva från Avon nångång. I ena ändan är det en kajal och i andra en slags mini-ögonskugga, "violet smoke" heter den.
 Börjar se ut ungefär såhär!
 Sen böjer jag ögonfransarna och sätter mascara både uppe och nere. Har några olika mascaror som jag använder, t.ex. en från Avon, en från Mary Kay samt favoriten Colossal waterproof.
Tillslut sätter jag "mirakelmedlet", Mary Kay's Oil Mattifier. Det applicerar jag i
t-zonen där jag ofta är väldigt glansig. Mattar ner så man inte ser ut som en spegel!
 
Skiter det sig använder jag dethär: Mary Kay's Makeupremover. Superbra! Och som vanligt dyrt=värdinnegåva...
 Sen ser jag ut ungefär såhär när jag är färdig!
 Sen börjar det svåraste: välja outfit!
 Gårdagens första val...
 ... böts ut mot detta när jag tittade på temperaturmätaren.
 Tröja från BibkBok i Trondheim, svarta mjuka jeans från H&M.
Ready for the night!

Och ja, jag medger att det finns risk nu att ni aldrig läser denhär bloggen mer efter detta inlägg. Sori!

2 kommentarer: