4 december 2012

Kvällen då allt blev fel

Beslutade mig att åka via ett dagis för att diskutera om kanden på vägen till zumba. Ingen där, tänkte att jag hinner ännu med Ellos-paketet till Siwa i Kråkholmen förrän jag far på zumba. Startade bilen, körde iväg, och körde uppför en backe. Tänkte att "dethär är Skata, man måste köra sakta och kolla vem som har väjningsplikt - inga lyktor från höger, bara att gasa vidare." Bilen slirade lite i backen, så jag gasade på (kan dock inte ha kört hårdare än 30km/h). Plötsligt ser jag en gul bil komma i väldigt fart, hinner bara trycka på bromsen och så smäller det. Den kom från ingenstans. Fort. Hann tänka "nej, jag kom från vänster!" och så far vi i drivan.

Fattade inget först.. Såg bara att personen inte steg ur bilen och tänkte det värsta. Dörren öppnades och kvinnan höll sig om nacken. Hon hade sjukt. Jag kände inget, bara ryggen som varit sjuk från förr. Ringde försäkringsbolaget. Samlade lite delar. Hennes bil startade inte, så vi tog min. Åkte till Lokalförsäkring. Fixade alla papper. Förstås hade jag ju tagit bort allrisken på Nissi förra året, så nu måste jag stå för reparationerna själv... Såklart. Har 450€ på kontot så det kommer ju gå superbra. Dessutom kommer jag behöva betala en viss procent av skadorna på hennes bil också. Gissar det blir makaroner några år framöver alltså.

För tillfället har chocken släppt lite. Nissi funkar ju, och borde inte vara så svår att fixa. Tänker mest på den stackars kvinnan som hade nackproblem från förr. Och blev utan bil. Och på varför allt blev som det blev. Varför jag inte lät bilen gå på tomgång 10 sekunder till innan jag åkte iväg. Varför jag valde att åka till Siwa före zumba och inte efter. Varför det jäkla Ellos-paketet inte kunde gå att lämna in till Siwa hos mig, utan måste till Kråkholmen. Var jag ska hitta dedär pengarna, som inte ens har råd att leva som det är. Hur vi ska göra ikväll - ska jag ta hit mina "kaffegäster" eller inte? Kalle erbjöd sig att komma körande 50km för att vara med mig - behövs det? Kommer jag vara jättesjuk i ryggen imorgon? (tur att jag har tid till naprapaten färdigt). Vad ska jag köra med när Nissi är på verkstad?
"Hur ska jag göra nu?" ekar i huvudet.

5 kommentarer:

  1. Nämen vilken otur.... Kramis!

    SvaraRadera
  2. He löiser no se. He viktigast e jo att int nan vart allvarlit skada. Chocken e no nästan värst å all frågor som på ein gang kombä i hövo minns ja från tå vi krocka. He fösta ja tänkt tå va jo neej biln men!! Å he ja tänkt san tå ja satt i snödrivo å skaka åv chocken var vafö int nan åv all som gick ti kyrko kom å fråga ho e gick all bara skåda på oss tå di gick föbi på ana sido veji.
    Men he löiser no se. No bruk e finnas ti som har en bil att lånas några dagar å beroend på va som händ me nissi så måst man jo funder liti ho man ska göra no, å vart man ska för a så e blir billigast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo he e sant. he va entå en trevlian kvinno ja krocka med, hon vila int att ja sko behöv betal na extra å vila itt vi sko göra na polissak åv e, vi for bara ti fösäkringsbolagi å fixa pappren åså kramadist vi å he va bra. skönt iaf så man itt böv va rädd att var stämd fö att ha orsaka na nackskador...
      pap kom hid å kolla på biln så ja fick lån hans lavabil no såläng. han mära an sko fösök beställ begagnade deilar så e sko var så billit som möjlit. men nog kostar he jo entå 1000e.. som ja int har. så blir e en till skuld fö me. he e väl he som påtar mest!

      Radera
  3. voi äsch då! vilken tur att kvinnan iaf gick ti kom överrens mé å att e int blev na värr skador på varken bil eller mänskor..
    Minns ju bara vilken chock ja fick tå ja va o backa in i/blev påkörd på jeppis torgi. Oftast lagar man ju e till så myki större än va he egentligen e..
    Ja tänker int skriv "hoppas e rejder se", för Allting rejder se, alltid! Tå Simons bil vart ti total-skrot var han utan bil i flera månader, o he gick he å!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, he va jo nog tur i oturen att e entå gick som e gick! sko jo ha kona frontalkrock i 80km/h å ha totalkvaddade bilar å kvinnor.. nog ska he väl reid upp se jär småningom! har jo i alla fall tur att ja kombär va mest i Årvas no, så om ja böv biln kan ja jo lån Kalles. å ifall itt Nissi e i skick i januari får ja jo ha Mercan permanent, tå herren far ti Drakan..
      he e no obehaglit allt sånde! lämnar jo å funder på så myki..

      Radera