20 november 2012

The houseobsession continues

Ifall någon har undgått de facto att jag är en riktig hustönt så kan jag berätta det för er nu. JAG ÄR EN RIKTIG HUSTÖNT! Finns enligt mig inget bättre tidsfördriv än att sitta och kolla in hus och sen fundera på eget.
Nu som då brukar jag surfa runt lite på t.ex. Riskas sida, för att se hurudana hus de har att bjuda ut här i nejden. Allt som oftast blir jag förskräckt, och tänker att jag skulle aldrig köpa ett "begagnat" hus. Ibland kan man dock hitta pärlor, som idag när jag hittade dethär. Eller dethär (vill ni bo granne med min moster? köp!). Men som sagt, det finns alltid något jag vill förändra. Och ofta är det förskräckligt fult.  Ta nu dethär till exempel. Funderar på hur människor ens vill bo sådär!?
De flesta husen innehåller alla avskräckningsmoment som jag avskyr så innerligt: Dålig rumsplanering. FURU (tror inte det finns nåt annat jag hatar så mycket!!!). Halvpanel. Förskräckligt fula köksskåp. Mattor i alla de färger och längder. Äckliga pastellfärgade badrumsinredningar. Söndersvettade bastur. Fula, gammaldags gardiner. Och det allra värsta... Golvmattor och tapeter från 70-talet, blommiga och mönstriga, passar inte alls in med något. Lägg till enmassa krimskrams och plåtter och mörkbruna tegelväggar vid spisen samt nån plast-grönväxt. UGH. Jag spyr!

Det bästa med att sitta och spana in sådana hus är att jag känner mig så duktig på att planera och inreda (i huvudet åtminstone) själv. Får mig alltid inspirerad att rita vidare på mina drömhus. Annars är jag ju bara inne på dethär med egenritat hus, men just ikväll, efter att ha sett att visst finns det möjligheter i dedär fula husen också (bara man river ner skiten och bygger allting nytt, typ...), så funderar jag lite på renovering. Egentligen finns det bara ett hus i hela vida världen som jag skulle sätta tid på att renovera. Just det, Kalles fammo och faffas hus.
I'm gonna get it someday. Just sayin'!

Mest fantiserar jag ändå om dethär huset just nu...
*längtande suck*

11 kommentarer:

  1. Vi had no tänkt bygg ti föst å men eftesom att e tar minst ett halvår att bygg ett hus ( om man tar eit som man får upplagt på 1-2dag typ) å he e fruktansvärt dyrt att bygg så väld vi ti köp eit föst i ställi. Tanken om att bygg finns no kvar men för tillfälli e vi no nöjd me he vi har. Visst finns e saker som e bete me ti bygg men di seir å att man måst bygg 3 hus för att bli nöjd me e för man blir int nöjd me fösta.
    Å klart att e finns huse som kostar typ 90tusen € men man ska jo ha inreid husi å å så ska man ha garage så he far lätt 200 000€ så e sjunger en gang å ha som vi tala me vi banken så sa att he e no otrolit ho myki penga folk lånar järet för att bygg huse. Å desto meir man lånar desto fleir måst man ha i borgen å tä ställde banken krav å så ja e no glad att vi int låna na meir än va vi jo fö di vill jo man ska kunna betal tibak e helst på 20-25 år. I dagens läge får man no jättebra huse relativt billit som vårt hus e jo värt myki meir än va vi ged för e :) Men nytt e alltjämt nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. sant så sant. visst ere billigari att handel ett ganska fömånlit hus som e finns liti lagas på. no får man jo gjort he ti sett eget å. tycker nog entå att he sko vara roligari att från början få bestäm ett hus, fast e no kanski it var heilt perfekt :)
      pengar e jo allti ett problem, så ere jo.. no kanski ja drömber om 250 kvadrats stockhus, men itt sir ja i min realistiska plan att ja nansin kombär få he, om itt ja plötslit vinder fleira miljoner på lotto. å no vill ja rit å bygg mett eget hus, men itt ere sagt e finns tid å pengar å arbeitskraft för e.. mittiallt så siter ja tär i ett Kannustalo tå elär na liknand! he vejt man jo itt :)

      Radera
  2. men.. va vi än planerar o ritar no, så om 40 år e ju he precis lika hemskt o fult som do beskriver dagens 70-talshus. Och ja tror nou att ifall ja sku handel ett "begagnat" hus, sku ja vill renover e "till mitt eget", så sak sama tå om e ska bytas köksdörrar o målas bort na liti furu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo no ere jo sant! allting gar jo som sagt ti laga om.. ja tycker bara att he sko bod finnas nan slags regel att it man får lägg bilder som heilt tar bort fokus från husets potential, om man sejr som så ;)

      Radera
    2. Egentligen gör int dömde bilde di lägger upp åv gambä huse he eftersom att folk hellder köper ett billi hus å renoverar upp e än att köper ett nybyggdi hus som kostar dubbelt om int tri gang så myki. Folk köper hellder ett gambäli hus för di sir ho di vill ha e trots att he e blå tapeter me gul blommor på elle ett badrym som sir ut att kunna få beine närsomhelst å spring iväg för att he er så ful.
      Å ett gambäli hus er oftast meir personligt än att köp ett nyi kannushus som blir massproducera.

      Radera
    3. janå hede e jo individuellt. personligen sko ja myki helldär köp ett Kannustalo tå som ja sko få änder om naliti å laga som ja vill, än att köp ett gambel hus tär allting e "feil" från mina föväntningar, tär ja sko måst riv ner i princip allting å laga om för att få e som ja vill.
      he e jo tur vi e olika :)

      Radera
    4. (iofs så beror e jo på hurudant "begagnat" hus he e frågan om - eitt som e från 70-tali elär eitt som e byggd på -05..)

      Radera
  3. http://sv.wikipedia.org/wiki/De_facto

    SvaraRadera
    Svar
    1. "hur det verkligen ligger till = de facto"
      you got something to say?

      Radera
    2. Ja, att du skrev "Ifall någon har undgått faktiskt/i praktiken/i verkligheten/i själva verket att jag är en riktig hustönt så kan jag berätta det för er nu". Inte "det faktum".

      Radera
    3. förskräckligt syftningsfel i sådana fall. nästan lika hemsk som var och varannan bloggare som skriver femtio stavfel per inlägg.
      men tack för rättelsen!

      Radera