3 november 2012

Svar på era frågor

Ska ta och svara på mina två (eller egentligen åtta) första frågor. Keep firing away här!

Christina frågar: 
Va e dina planer när du e färdi skolan?
- Vill nog gärna börja jobba när jag blir färdig med min utbildning i maj. Ett tag funderade jag på att fortsätta till specialbarnträdgårdslärare, men det får nog ligga på is tills vidare. Vill komma ut i arbetslivet på riktigt nu, efter många års studier.
Helst av allt vill jag förstås jobba på ett daghem nära där jag bor. Eftersom jag är rätt säker på att jag flyttar till Oravais i sommar så önskar jag förstås mig ett jobb nånstans mellan Jakobstad och Vasa. Drömmen är att få vara med och starta upp en helt ny avdelning, så det hoppas jag på ännu  i framtiden.

Anonym frågar:
1. Vilket skulle vara ditt absoluta drömresmål?
- Har alltid velat åka till Australien. I högstadiet mutade min mamma med att om jag studerar i gymnasiet betalar hon ett års utbyte där. Eftersom det inte blev av fantiserar jag fortfarande om Australien. Kanske en bröllopsresa...
2. Hur kan man med ekonomin som studerande hålla ner matkostnaderna samtidigt som man gör nyttig mat?
- Har funderat ganska mycket på denna fråga i höst, eftersom jag fått börja skära ner på mina kostnader en hel del. Tycker det har funkat ganska bra såsom jag gjort nu; äter i skolan de dagar när vi slutar senare än klockan 12. Studerandelunch kostar 2,70€ för oss, så rätt billigt är det ju. När jag gör mat hemma försöker jag göra sånt som räcker för flera dagar. Köper aldrig dyrt kött eller liknande, försöker hålla priserna låga och handlar ofta på erbjudande. Försöker också att bara äta ett mål med "riktig" mat om dagen, så ifall jag ätit i skolan blir det bara något lättare till kvällen, t.ex. fil och smörgås, eller tomatsoppa.
Det kräver en hel del fundering och planering, men om man bara handlar det man absolut behöver, så kommer man sig ganska långt!
3. Trivs du med att träna själv eller skulle du gärna ha en träningskompis?
- Har egentligen alltid tränat själv, så det är vad jag trivs bäst med. När jag började min "träningskarriär" hösten 2009 dansade jag ju zumba hemma. Från och med januari 2011 började jag gå och dansa zumba till studio Z. Måste nog erkänna att det är mycket roligare att dansa tillsammans med andra, och för en instruktör. Man hålls liksom lite mera motiverad och taggad på det viset.
Brukar ha med min moster (och mamma och hennes vänner är där också) på måndagszumba, men annars går jag nog on my own.  Promenader går jag gärna på tillsammans med vänner, det är väl den ända träningen jag föredrar sällskap till. Brukar tänka som så, att ingen ska behöva se mig svettas i onödan...
4. Hur gör du för att hålla motivationen uppe för att träna?
- Dethär med träningssug kommer ganska automatiskt för mig, har jag märkt. Ända sen jag började träna regelbundet har det liksom bara funnits där, dendär viljan och behovet av att träna. Det är roligt att träna! Förstås tänker jag också mycket på att min kropp blir trimmad så länge jag tränar, så det är en sak jag haft mycket i tankarna nu när jag haft träningsförbud.
Eftersom de ända träningsformerna jag använder mig av är promenader, ridning, zumba och simning så kan man ju kanske tänka sig att det är saker som är "roliga" på ett annat sätt än att gå till gymmet. Fasar redan för den dagen när jag flyttar till Oravais och studio Z är 50km ifrån mig.. Då blir det att tvinga sig iväg till gymmet, antar jag.
5. Har du någon förebild? T.ex. någon som har din drömkropp.
- Kan inte på rak arm säga att det finns nån som jag skulle vilja se ut som. Visst finns det många vackra kvinnor där ute som man stöter på, men oftast är det en blandning av flera som gäller för mig. Som säkert många andra tycker jag att Kim Kardashian är otroligt vacker. Men föredrar nog en lite mera trimmad och muskulös version i så fall.
Saker jag skulle vilja förändra på min egen kropp är att få tillbaka mina magmuskler och samtidigt få kärlekshandtagen att försvinna. Hela mitt liv har jag drömt om en större bakdel. Älskar lårmuskler, det tycker jag är supersnyggt! Är inte så mycket för superpumpade armmuskler hos kvinnor, men lite fastare skulle de gärna få bli. Så jag själv för två år sen + lite större bak och ännu lite till muskler är väl en ganska bra beskrivning.
6. Hur ser ditt liv ut om 10 år?
- Om tio år hoppas jag att jag har ett fast jobb som jag trivs med, en man, några barn, samt ett fint hus (som jag naturligtvis ritat själv). Hoppas att jag är lycklig med livet, har möjlighet att resa, umgås med mina vänner och har det bra.
7. Vad skulle du göra om du fick 1 miljon?
- 1 miljon är mycket pengar. Jag tror inte att man riktigt förstår HUR mycket. Antar att det första jag skulle göra är att bygga drömhuset. De pengar som lämnar över skulle jag spara. Förstås skulle jag åka på dendär drömresan till Australien också. Och kanske bjuda min mamma och pappa till nåt trevligt ställe. Handla en helt ny garderob... Ja, ungefär nåt sånt.

Hoppas ni fick svar på era frågor! Fråga vidare.

2 kommentarer:

  1. Ja tycker du kan skriv om "drömhuset". Hur stort ere, hur ere planera, var finns e.. :)

    SvaraRadera
  2. kan du berätt för oss "icke högtstuderade människor" va man gör på en sitz egentligen? :P Ja ha alde fatta he å folk skrivar heila tin att di ska på sitz :P
    åså vill vi jo såklart veta va tu å kalle jo ti stan ade gango? :D

    SvaraRadera