12 november 2012

Om att ha varit sjuk

Konstaterade idag att det finns både bra och dåliga saker med att jag har varit sjuk denhär hösten. Bland de bra sakerna hör t.ex. att jag har lärt mig att ta det lugnt, njuta av att vara hemma och bara slappa. Har varit mindre stressad för att jag inte haft så mycket program, och kvällarna har räckt till mycket "nytt". Eftersom jag inte fått ut nån energi genom träning har jag tänkt mera på portionsstorlekar och innehåll. Känner nu att jag inte behöver äta lika mycket som tidigare, och det är ju bra! När jag börjat äta mer regelbundet har också ämnesomsättningen blivit bättre, och jag har faktiskt, tro det eller ej (ni vet ju att jag ätit lite bullar och sånt i Årvas...) gått ner nåt ynka kilo.

Det finns förstås saker som är dåliga med att ha varit sjuk också. För det första har jag ju inte fått träna, ja, i princip har jag ju inte fått röra på mig alls. Har varit både deppad och rastlös pga. det. Mina muskler har också blivit svagare, vilket jag kände genast idag på zumban. Orkar inte lika bra, konditionen är i botten och till och med att gå i trappor är jobbigt för benen. Eftersom jag inte ätit så mycket under min sjukdomsperiod, så har jag faktiskt tappat matlusten lite grann. Är knappt hungrig längre, och fast jag är det, så har jag inte lust att göra någon mat. Idag t.ex. fick jag tvinga mig själv att värma lite av förra veckans laxsoppa som jag hade i frysen. Att försöka göra något vettigt av "överloppstiden" på kvällarna har väl inte varit det enklaste heller, för ett energiknippe som mig... Att ligga på soffan 6h i sträck är väl kanske inte det optimala för att kvarhålla en positiv inställning till livet.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag har lärt mig mycket om mig själv och min kropp under dehär veckorna då jag bara legat hemma. Uppskattar varje liten bit av träning och tänker på mat på ett helt annat sätt nu. Så alltför usligt var det väl inte att vara sjuk! Det betyder dock inte att jag inte tycker det är dags att bli HELT frisk nu...

2 kommentarer:

  1. Måst no sej att san vi fick C så ha man no lärt se ti ta vara på ha egentidin man får på dagana. He känns så skönt att få ga sjölv på stan ibland, ti slapp i soffo me datorn tå a sover på dan elle ha fari å sova på kvälldi. Fast man veit att man sko kunna städa elle tvätt kläder å toko så gör man int e för man vill bara ta e liti lugnt tå e int e nan som hänger ein i byxbejni elle buri gråt för att man gar ti köki å a int sir ein. Man lär no se ti ta vara på tidin på ett aderi sätt tå man får bån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan no tänk me att he e stor skillnad på va man har "tid" för.. he e jo skönt att e finns lugna stunder å, annås sko man jo itt årk!
      tycker att san Kalle har flytta så ha ja no lärt me ti bara sita å ta e lugnt.. sko allti händ na tå han va jär.

      Radera