4 november 2012

Drömhuset

Linn frågade mig om jag kunde skriva lite om drömhuset:
"Ja tycker du kan skriv om "drömhuset". Hur stort ere, hur ere planera, var finns e. :)"

Kan varna er om att det finns en viss risk för att dethär blir ett överdrivet långt inlägg. Det är ju nämligen så, att min passion här i livet är hus. Hus, underbara, fina, härliga unika hus. De som känner mig vet att jag tycker om att designa hus - ritar upp dem och sitter sen och fantiserar om hur jag skulle inreda. Eftersom dethär är något jag mer eller mindre hållit på med sedan jag var 15 år, så kan ni ju gissa att det finns en hel del skisser och idéer i huvudet. Kan också erkänna, att jag blivit ganska mycket bättre med åren. Om jag själv får säga, så tycker jag att jag är rätt duktig på att skapa praktiska, snygga lösningar.

Nå, hur skall då detdär drömhuset se ut? Tja, sanningen är, att jag inte riktigt vet. Inte helt och hållet, inte ännu. Har en hel del skisser pågång, men stilarna varierar en hel del. Är i alla fall helt säker på att jag vill ha ett hus som har 1,5-2,5 våningar, dvs. med vind och eller med vind och källare. Ett ganska stort hus, med andra ord. Runt 200 kvadrat. Är också mest inne på endera stockhus eller modernt. Stora fönster i vardagsrummet, öppna ytor, ett loft där man kan se ner i vardagsrummet/köket är också saker jag håller kära. En köksö, ååh.. Och walk-in-closets, förstås.
Finns så många snygga utsidor, men för mig otänkbara insidor. Har aldrig lyckats hitta någon färdig husmodell som jag tycker om till 100%. Dethär är väldigt nära vad jag själv ritat, och därför min absoluta favorit. Men det är alltid något jag vill ändra på. Så planen är väl nog att rita själv, om det finns möjlighet till det. Eller i alla fall göra grundidén själv, och låta någon annan göra "finishen". Det finns ju så mycket jag inte vet om husritningar...

För tillfället är jag ju i tankarna påväg att bosätta mig i Årvas till sommaren. Tänker mig att husbyggandet kan börja inom två år ungefär. Skulle alltså vilja ha ett färdigbyggt hus inom fem år. De som känner till Årvas vet att det är vackert här, pga. det havsnära läget. Helst av allt vill jag ju förstås bo vid vattnet. Eller högt uppe på ett berg, med utsikt över vattnet och åkrar osv. Kalles farmor och farfar bor på det perfekta stället, har många gånger pratat om hur lyxigt det skulle vara att "ta över" deras hus, eller bygga där bredvid. Så det är väl egentligen drömplatsen för huset. Sen tycker jag också om Seiplax här i Årvas. Mer än så tänker jag inte säga, så inte nån stjäl "min" tomt ;)

Har många gånger funderat på om jag borde sätta upp någon av mina skissar, så ni får se vad som rörs i mitt designhuvud. Men tänker att det skulle vara lite töntigt. Eller dumt, eftersom nån skulle kunna kopiera och bygga "mitt" hus. Så istället ska jag ger er lite inspiration. Så ni vet hurudan stil det rör sig om på ett ungefär. Enjoy!






Bilderna hämtade från Teri-Talo, Kuusamo Hirsitalo, samt Kontio.

Nu blev jag inspirerad, så ska ta och dyka ner i husmodellernas oändliga, intressanta värld... HÄR kan du fortsätta fråga mig saker!

3 kommentarer:

  1. Jag har å suti å drägla över första huset på andra raden och första huset på näst sista raden X antal kvällar, typiskt bara att di (enligt Johan...) e lite onödigt stora. Men ja fick en snilleblixt jär en kväll, att nu tå vi har tomt så sku man måst pröv bygg upp tomten me hus å trädgård å allt på Sims, men ja vågar int böri me e för tå rinner no tiden iväg farligt fort... Men he sku vara kul såläng man väntar på att få göra na på riktigt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. fö stor?? oj, ja tyckt jo att di va nestan fö lill :D fast tå tycker ja jo att hede mett favorit, alltså "Anttila" (249kvm) va liiiti väl stor!
      har no testa laga demde husen i Sims mang gang ja å, men man var jo tooko tå itt e finns allt man sko böv! t.ex. tå ja sko fösök bygg en bastu i Sims så fick ja jo laga ett rym me na träbänkar bara :D haha

      Radera
    2. ja har längt sökt efter na program som sko vara lika enkel att använd som Sims, tär man kan design hus å tomt å allting.. men he verkar itt finnas na :/ allt e superinvecklat!

      Radera