28 oktober 2012

Skärpning, kvinna!

Nu ska jag ta och erkänna en sak åt er. Dethär med att vara sjuk och soffliggande i kombination med att "bo" här i Årvas... Inget bra med det! Eftersom jag inte fått träna, så har förstås allting lösat till sig lite på kroppen de senaste veckorna. Och här i Heikius hushållet tappar folk hakan om man lämnar bort potatis till maten, och inte äter smörgås till kvällen. Dessutom bjuds det på efterrätter och bakverk lite väl ofta här. Och nej, jag har faktiskt inte så bra självdisciplin att jag kan tacka nej och sen sitta och titta på när alla andra smaskar i sig. Såå.. Dethär "komma i form till Karibien" går inte speciellt bra just nu. Ganska åt hälvette måste jag faktiskt erkänna. 
Blir så ledsen, för jag var på så himla god väg. Hade börjat se resultat både i spegeln och på vågen. Och nu ser jag bara hur fläsket samlar sig igen... Vet bara inte riktigt hur jag ska lösa dethär. Kan ju inte börja train insane nu genast när jag blivit friskare, då går det ju som sist och jag blir ännu sjukare, och måste ligga en månad till. Dethär med maten är också ett problem. Tycker inte riktigt jag har tid eller ork att handla och göra egen mat åt mig, när det redan bjuds på nåt annat här. Förstås så försöker jag hålla tillbaka på kolhydraterna, äter t.ex. alltid mera sallad än potatis/ris/pasta, och försöker undvika bröd så långt det bara går. Men dedär sa*ans bullarna och kakorna i kylskåpet... Vad ska jag göra med mig själv!?!? Blir så fruktansvärt arg och ledsen när jag bara trycker i mig och inte alls tänker. Var inne på ett så bra spår, och nu har det gått helt käpprätt åt piiiip!

Vill ju se ut såhär i Karibien, eller i alla fall lite ditåt...
Inte såhär!!!

Vissa dagar kan jag vara riktigt nöjd med mig själv, som när jag varit duktig och inte ätit någon "skit" på hela dagen. Men sen kommer dagar som idag, då jag ätit kakor (man MÅSTE ju ta nåt på kalas!) och massa andra kolhydrater i form av piroger och skorpor, och jag blir så ledsen. Hatar mig själv så innerligt när jag ser mig i spegeln. Räknar ner dagarna. Försöker intala mig själv att "he kan itt va såde svårt att tänk efter FYRI!". Och så kommer nästa dag. Och någon bjuder på kanelbullar på kaffepausen. Och jag tänker "NEJ MIMMI, he e TVÅ MÅNAR kvar ti reison! NEJ!". Och så sätter jag dendär fakin bullen i munnen ändå. För i helvete, det kan väl inte vara sådär svårt?!?!?!?

Så nu ska jag skärpa mig för sista gången. För jag vill faktiskt inte se ut såhär på stranden. Ingen ska behöva se mig såhär. Speciellt inte min familj, fast jag vet att de tycker om mig som jag är. Jag vill helt enkelt inte vara the fatso längre. Hur mycket sallad jag än måste käka och hur några popcorn jag än får knapra en fredagkväll. Det är förfan slut på dethär eländet nu! IGEN.

8 kommentarer:

  1. He e jättebra att ha mål, man ska ha mål! Men ibland så tar e länger enn va man ha tenkt ti få dende målen uppfylld. He kan beråo på enn he ejn, enn he andra. Å tänker du långsiktit så ere ju bra he du it lagar e na värr me ryggen nu, eftersom i ditt framtida jobb så ere viktit he du tänker på ryggen å. Visst kan ja fösta att du sko vill va i form tills rejson. Men hälson å välmående gar ju i första hand. Ibland ere bäter ti accepter läget som e je nu, enn ti fösök tenk hu e sko konn va. Tids nåo var du i skick å kan böri trän mejr. Men hak itt åpp de på att du sko måst va på najt visst sätt tå ni ska å rejs. He kan resulter i att du it njuter lika myki åv rejson, eftersom du bara gar å tänker på hu e sko konn va om du sku va si elo så. Ta e longt, stress itt, e var nåo bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nå he e nog sant! veta jo heila tidin att hede -14kg som ja sko vila ha bort fö ti "si ut som förr" va ett omöjlit mål, men 5kg som ja bestämd att ja sko ga ner förrän december sko jo itt ha vari na omöjlit om itt e sko ha komi dehär ryggproblemi å allt va he innebärd :/
      men som sagt så e ja jo nog ganska nöjd med mesjölv ti flesta dagan, så bara ja funderar liti mejr på va ja stoppar i me no tills vi far så kanski e får dåga :) hovosaken e jo att man njuter åv reison å itt funderar så myki på ho man sir ut, precis som do sejr!

      Radera
  2. Hej Mimmi! Tänkte tipsa dej om boken "Råsmart familj", som egentligen är tänkt för småbarnsfamiljer, men funkar lika bra på sockeraddicts och andra :) Jag har iaf fått upp ett lite nytt tänk med den och fått bra tips om hälsosamma saker. Låna böcker på bibban och sånt om du inte har råd att köpa: Det finns sååå mycket bra,hälsosam och god mat som inte är sallad! I "Råsmart familj" ger hon också superbra tips på mellanmål osv.
    Och sist men inte minst: Var inte för hård mot dig själv! En dag i taget. Misstag gör vi hela tiden, men fastna inte i dem utan tänk framåt! Ha långsiktiga mål om hälsa & välmående, istället för kortsiktiga och snabba-kom-i-form-race som inte håller. Tro mej, jag håller också på så ibland men det funkar inte i längden. Hållbar livsstil! Bättre att äta bra fem dar i veckan och äta nåt gott då och då och faktiskt kunna hålla det! Lycka till! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! han bokin ska ja ta o spana in :)
      visst finns he annan nyttig mat, he handlar väl mest om att ja sko vila att he sko va enkelt å ga snabbt. men kanski ja får na nya idéer!
      he e ju vanligt att man ställder liti för höga krav på sesjölv faktiskt.. mest handlar e jo om att änder sett tänkand, å he tycker ja att ja e på god väg att göra. bara sötsakerna som har spåra ur liti no tå ja har blivi fö "bekväm" å lat. små steg, så ska ja väl lyckas småningom :)

      Radera
  3. Kan ge de ett bra träningstips å som ja sjölv kör me fö tillfälli liti svårt att sej ho bra resultat e ger men för me har e no funka ganska bra på min "bullo" som e kvar på maga.
    Koll denhä länkin: http://www.bodyrock.tv/ tä har di olika som drar träningsprogram som man kan följ he finns typ sånde 30dagars som di har å he som e bäst me döm er att ti flesta bara er 12 minute lang! He låter jo som int nating men man e heilt slut baket dömde 12 minute om man gör som di seir. Ja bruk fa ut å ga föst å san tå ja kombe heim så kör ja ett sånde pass å he räcker bra för me å he har no ged reslutat runt maga för me. Oftast så har di int na redskape hellde elle så visar /seir di ho man kan göra om man int har just he redskapi som di använder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tenks! ska ta å span in va hede e fö na.
      egentligen ere jo int träningen ja har problem me.. bara ja sko få/kona böri träna ådentlit igen så kör ja no 200%, men grejen e jo den att ja sko måst ta e liti fösiktit me ryggen enno. så vejt int riktit vafö slags träning ja ska böri med.
      men allti rolit me na nytt!

      Radera
  4. Vet du Mimmi. Jag tror inte att du ska utesluta kolhydrater eller sätta så stor fokus på det. Det är inte värt att få ångest över att man "äter lite för mycket" av någoting. Sånt händer. Det går över. Du äter kanske mindre på något annat mål, eftersom du är mätt sedan tidigare.
    Min erfarenhet är att man inte ska fokusera så hårt på maten, då blir det ett problem. Att gå och ångesta över sådant brukar leda till att man äter mer än man borde osv. För ångesten har man så fint byggt på.
    Fokusera istället på att leva och ha kul. Fortsätt träna och fokusera på livet, lyssna på kroppen så kommer vikten att släppa så småningom och gå till vad som är din normalvikt.
    Du fixar det här!
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet själv att min kropp mår som bäst när jag lämnar bort bröd, bullar och annat med mycket socker i, för det sätter sig, och jag får ofta ont i magen. kommer aldrig bli en sån som är frenetisk och bara käkar sallad för att komma i form, tycker det är viktigt med "äkta" mat också. men åtminstone skadar det inte att undvika onyttigheter - visst måste man få unna sig ibland, men bara inte för ofta, så det blir en dålig vana.
      tycker jag hittat en ganska bra balans nu igen, kroppen mår bra, jag mår bra :) tack för stödet!

      Radera