9 oktober 2012

Om budgivning

Fick ett önskemål av Therese att jag ska berätta lite om hur budgivningen går till när vi kör varmans. Tänkte att det passar ju bra såhär mellan helgens bild-inlägg. Ska försöka hålla mig kortfattad och förklara enkelt.

Såå, var ska jag då börja? Tja, alla som hör till en (motorsport)förening och har en aktiv, betald licens, har rätt att sätta bud på tävlingar. De som inte deltar i tävlingen har 1 bud. Funktionärer och de som har tävlat har rätt att sätta totalt 5 bud. Ett bud kostar 10€ om man budar på egen bil, och 20€ om man budar på någon annans.
Efter varje avklarad tävling har man femton minuter på sig att ställa sig i kö för att buda. Alla bilar som deltagit finns med på listan över bilar som går till försäljning. Om man har en bra bil väljer man oftast att skydda den. T.ex. i helgen skyddade jag Kadetten med 5 (alla bud jag hade) och Kalle skyddade också med 5. Det lönade sig, eftersom det var totalt 30 bud på vår bil, varav 20 alltså var främmande.

När alla som vill (det är absolut inte obligatoriskt, man väljer själv om man vill buda, och på hur många bilar) har satt bud, och funktionärerna har buntat ihop och räknat buden, så kommer det upp en tavla, där alla bilar som blivit budade på är listade. Det kan t.ex. stå såhär "30 - 2, 45 - 135", vilket alltså betyder att bil nummer  30 har 2 bud, och bil nummer 45 har 135 bud.
Funktionärerna börjar sen gå igenom buden från början till slut. De läser upp vilken bil det handlar om, hur många bud den har, och så ber de ägaren till bilen komma upp. Sen drar de med hjälp av lottning fram ett namn. Ibland får man på eget skydd (som jag fick Kadetten på i helgen), och ibland så mister man sin bil, och den blir såld åt någon annan. Det är alltså slumpen, eller turen, som avgör.

Om jag t.ex. skulle ha satt 1 bud på bil 30, och 4 bud på bil 45, så kan det ju hända att mitt namn ropas upp på någon av de bilarna. Då har alltså mitt bud dragits, och bilen är min. För att få "lösa ut" bilen måste man kunna visa upp lappen som fyllts i vid budgivningen (namn, sport-id, bilnummer och underskrift). Ägaren till bilen måste lämna över bilens registerbok till mig, och jag måste i min tur betala 1200€ kontant åt ägaren. Sen är bilen min! Från den sålda bilen får man ta bort bänken, bältena och skydden till störtbågen, allt annat måste förbli orört.
Ibland kan det också hända att man satt bud på många olika bilar, och ifall man har turen med sig kan det hända att man utöver att få behålla sina egna bilar får tre-fyra nya. Då gäller det att ha både pengar och tomma släpvagnar... (och ja, ni har fattat rätt, folk går faktiskt omkring med flera tusen euro i kontanter!)

Hoppas att det blev klart nu på ett ungefär hur det funkar. Det är enklare i verkligheten (tycker jag) än vad det är såhär skrivet svart på vitt. Fråga gärna ifall något är oklart, eller om ni undrar över nåt annat!

2 kommentarer:

  1. Intressant, ja ha faktiskt fundera på hur i all världen hede riktit fungerar :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. he e jo liti invecklat tå man sir e "från utsidon".. men hoppas he no jick att föstå på ett ongefär ho ja mena :)

      Radera