8 oktober 2012

Mitt nya, anpassade träningsschema

Såå... Nu när verkligheten har slagit emot och jag har fått höra det av en läkare, så måste jag väl börja ta det lugnare med träningen. Inga crazy 6-dagar-i-veckan-train-till-you-drop pass fram till jul. Inga sexy abs och brutala benmuskler på beachen. Det får lämna till våren i stället. Har liksom accepterat det nu.
Eftersom naprapaten godkände zumba, ridning och promenader (och sen kan jag tänka mig att jag får lägga till simning, det kom bara inte på tal) så tänker jag jobba med det så gott jag kan. Denhär veckan tänker jag ännu ta det lite lugnt pga antibiotikakuren, men från och med nästa vecka ska jag påbörja operation: komma i form försiktigt. Detta träningsschema innehåller förstås också en lite hälsosammare livsstil. Bara ett "kolhydratmål" per dag, dvs. en portion med t.ex. ris, pasta eller potatis. För övrigt ska jag försöka käka sallader och soppor och övriga kolhydratfattiga mål. Ska försöka få bortskalat ännumer av mitt bröd-intag, även om det nuförtiden endast (med något undantag) består av Minihiilari eller Karppinen. Mellanmål ska bil viktiga, och när jag unnar mig något ska det inte vara tre dagar i veckan, utan en. Och jag tänker inte ge efter, banne mig!

Såhär har jag tänkt mig nudå, på ett ungefär:

Måndag - zumba 1h + halvsitups x3
Tisdag - zumba toning 1h
Onsdag - ledig dag / promenad / simning
Torsdag - zumba 1h + halvsitups x3
Fredag - ledig dag / promenad / ridning
Lördag - ledig dag /promenad
Söndag - ridning + zumba 20min + halvsitups x3

Alltså - tre en timmes zumbapass, och ett tjugo minuters. Tre gånger tre halvsitups. Två dagar ridning, två promenader och ett simhallsbesök (dessa kan sättas in i princip vilken dag som helst). Utöver detta hade jag också tänkt börja göra lite hantelövningar. Har ni bra tips på enkla sådana så hojta till! And wish me luck...

4 kommentarer:

  1. Du måste även ha en dag för kroppen att vila! Ingen promenad eller liknande den dagen, bara ta det lugnt även om du tycker att en promenad inte är någonting så kan du räkna med vardagsmotionen som kommer utan ansträngning den dagen du har vilodag :) En ledig dag är en ledig dag och det är du värd när jag ser ditt träningsschema! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. oftast blir det ju lördag som är den helt träningsfria dagen.. ibland brukar det bli en promenad tillsammans med nån kompis, men i så fall kan jag ju ställa det så att jag är ledig på fredag istället.
      måste nog erkänna att jag har liite svårt med att faktiskt inte göra NÅT på en dag, men det är väl saker man får öva sig på det också :)

      Radera
  2. Måst no sej att ja ha liti samma problem nu just :P ja sko int alls vila vil na dag men tå helgin kombe så bruk e oftast var vila på lödan elle sundan å he känns så skönt att tänk att ida böve ja int göra nating. Fast ja entå sko vila ha bort dehä påsa på maga så fort som möjlit så ere jo int bra ti ge järni varinda dag entå å kroppi måst jo få vil ibland å. Men baket helgin så känns e jo extra bra att fa ut å ga elle om man ha äti na liti karkki elle na annat gott så har man jo liti extra energi å kände se liti extra motivera ti att fara ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nä alltså man var så rastlös åv ti bara sita hejm.. men iofs så får man jo nog vardagsmotion varje da, så på he sätti så rör man jo allti liti på se :) ibland ere no skönt på lödagan tå man vejt att man bara får ligg på soffon.. men som do sejr, allti lika skönt ti kåm igang san baket! tycker månda e min absoluta favorit-träningsdag just fö he, att man känder se så illa ti mods tå man ha "slappa" över häljin..

      Radera