6 augusti 2012

Livet återgår till det normala

Skönt att vara hemma, även om resan till den vackra lilla ön var hur bra som helst. Roligt att komma bort en stund och får se något annat!

Börjar faktiskt kännas som om jag kör lite i samma hjulspår... Och därmed har också en höst-längtan infunnit sig i min kropp. Skriker efter rutiner, ordentliga vanor, träning, ja lite ordning i vardagen helt enkelt.
Men visst är det skönt att jag ännu har en månad ledigt innan jag sätter mig på skolbänken för (troligen) sista gången i mitt liv. Visst är det skönt att veta att jag kan sitta uppe sena kvällar och sova länge på morgnarna. Och visst är det härligt att få göra vad man vill på dagarna. Men ändå... är nog mera en rutinmänska än en slappare, så att säga!

Därför ska jag ju också från och med idag, ja just denhär dagen, börja ta tag i mina matvanor igen. Träningen ligger fortfarande på sparlåga (jag har en bra orsak: jag bor hos någon annan, kan ju inte börja ockupera tv:n och zumba varje dag här inte, eller köra 50km till Jeppis för att träna) men det ska nog småningom börja reda sig det också. Tanken är absolut inte att helt lägga om min kost och bara börja knapra i mig sallad. För det funkar inte för mitt psyke, absolut inte. Har ingen som helst motivation med sånt. Istället tänker jag börja kontrollera mina portionsstorlekar och antal. I sommar har jag typ ätit vad jag velat när jag velat, vilket lett till att jag är konstant hungrig och sugen på nåt, eftersom jag nästan aldrig äter något "bra". Kolhydraterna och speciellt alkoholen har flödat, och det märks nog.
Ska äta ordentlig frukost varje dag, mera sallad och mindre potatis/pasta etc till varmrätterna, inget ljust bröd(!!!), lite mellanmål om det känns som om det behövs, och se till så jag inte äter kvällsmål alltför sent på kvällarna. Har också gjort upp ett "gottaschema" åt mig, som jag ska följa stenhårt. Får äta något gott 1 dag i veckan, men får inte trycka i mig chips, godis etc mer än en gång i månaden. Choklad, nötter, popcorn, vindruvor och glass är godsaker som är lite mera okej, bara man äter dem i måttlig mängd, tycker jag. Menar alltså att inte att jag får äta dem dagligen, men att man t.ex. kan ta två bitar (mörk)choklad om det riktigt biter till med sötsug, eller äta en portion glass eller en pajbit till efterrätt, om man har/ska träna den dagen. Inte annars!

Och jaja, jag vet att jag har sagt dethär förut. Men nu har jag faktiskt bara FYRA månader på mig att gå ner dedär överloppskilona, och få musklerna att se ut som jag vill. För jag tänker verkligen inte se ut som den valross jag är idag när jag ligger på Karibiska beachen! Huu ändå. Är riktigt taggad!!! Så hit me with your best inspiration!

1 kommentar:

  1. Va skönt att nan annan å längtar efter hösten å va allt he innebär! Suck denna somar, underbart att arbeit å få pengar, men int na som helst rutiner :p Tunge liv vi har, hehe ;)

    SvaraRadera