21 augusti 2012

Höstens träningsschema

Höstens träningsschema har börjat ta form i mitt huvud. Bara två veckor kvar så är jag tillbaka i Jeppis - back on track! Är sjukt taggad just nu. Det värsta är ju att jag måste börja tänka på att inte överträna, utan att hitta dendär balansen så att kroppen mår som bäst. Hur mycket kan man egentligen trimma och tappa på 4 månader, med normal (mindre kolhydrater, mera sallad och proteiner) kost och ganska mycket träning? 8kg skulle vara delmål 1, men tror nog 5 är närmare sanningen, eftersom jag inte kommer att gå på gym.

Måndag - zumba 1h
Tisdag - zumba 20min, alternativt bodyattack/afropowerdance 1h
Onsdag - ledig dag
Torsdag - zumba 1h
(Ti/ons/to - simning ca 1km, ridning 1h)
Fredag - springrunda ca 30min
Lördag - ledig dag
Söndag - ridning 1h, zumba 20min

Utöver detta blir det förstås vardagsmotion i form av cykling och promenader. 5 dagar i veckan har jag också tänkt mig plankan 3x1min. Sen när jag blir bättre kanske jag ökar lite.. Paolo Roberto har också taggat mig, så ifall jag blir riktigt ivrig kanske jag hoppar lite hopprep eller gör nån annan intressant övning. Hantlarna ska också få hänga i vardagsrummet, så jag kan träna lite armmuskler medan jag sitter i soffan och fnissar till Helge Skoog.

Såå, vad tror ni?? Still overtraining..? (Yep)

4 kommentarer:

  1. Ja läst ganska nyligen i na broschyr, att både Paolo Roberto och Helge Skoog ska föreläs vi Vuxeninstitutet i Smedsby i höst. :)

    http://www.korsholm.fi/sv/document.aspx?docID=3796

    SvaraRadera
  2. Nej! Du övertränar absolut inte!

    Grejen är att kroppen så lätt vänjer sig med träningsmängd/träningsform därför borde man byta/ta i hårdare/göra annat upplägg osv för att chocka kroppen.
    Ett bra tips är att köra fyra veckor typ detta och sedan sätta in något annat/byta träningsform osv för att få kroppen att skärpa till sig.

    Så nej, du tränar absolut inte för mycket. Det ser riktigt bra ut. Kämpa vidare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det lustiga är att jag inte alls kunde följa detdär träningsschemat.. tänkte till och med börja köra några pass bodycombat per månad. fick ryggskott i början av hösten som sedan så gott som blev till diskbråck, så har i princip inte kunnat träna alls i höst, det har bara blivit lite ridning, promenader och nåt zumbapass då det känts bättre.
      så nu uppskattar jag all träning jag FÅR utföra! har totalförbud på att springa, får helst inte simma, absolut inte gå på pass där det är mycket sparkar å hoppar så jag kan sträcka ryggen (bodycombat, tex.). så det är bara att försöka anpassa och göra det bästa av situationen, och istället tänka lite mer på vad jag stoppar i mig.

      Radera