8 augusti 2012

Hit me with your best healthy recipes

Som ni kanske har förstått så tänker jag go all in med dethär att leva lite nyttigare från och med i höst. Mindre portioner, flera mål om dagen, mindre kolhydrater, mera protein, frukt och grönsaker... Ja, ni fattar.
Det ända jag nu funderar på är VAD jag ska äta. Vill ju, som ni troligen fattat för länge sen, inte äta grönsallad varje dag. Tror inte att en människa kan leva på det och fortsätta vara frisk i huvudet. Visst kan jag vissa dagar äta olika slags sallader med t.ex. kyckling och lax som sällskap. Men varje dag? No way! Vill nog ha riktig mat.

Så nu vill jag att DU, just du, delar med dig av ditt allra bästa "nyttiga" recept (eller helt enkelt ett favorecept som jag kanske kan plocka bort lite kolhydrater från). Det ska helst av allt inte vara för invecklat, och absolut inte för dyrt. Måste ju ha i tanke att jag faktiskt från och med nu på riktigt är en fattig studerande...

Okej? Okej!

10 kommentarer:

  1. Efter träning t.ex. kan du äta kvarg blandat med äppel och mandel och så kanel ovanpå :) Gott och nyttigt! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter gott! bruk bara vara rädd för osmaksatt kvarg, tå he e ganska surt.. men kanske om man ugnsbakar äpplen me kanel på?? hmm..

      Radera
  2. Min kycklinggryta (typ Flygande Jakob, men ja ha ändra liti) :

    1 grillad kyckling
    1 paket stekt bacon
    2 bananer i skivor
    1 purjolök i skivor
    3 dl Santa Maria extra creamy coconut milk (int så dyrt som e låter)
    2 dl chilisås(kan uteslutas om man vill. Jag bruk int ha i e)
    salt och peppar
    1 ½ dl jordnötter (kan uteslutas om man vil)

    Lägg kyckling och bacon i en ugnsfast form, fördela banan och purjo över. Blanda kokosgrädden och chilisås till en rosa röra som du smakar av med salt och peppar. Häll gräddblandingen över kycklingen och gratinera i 15 minuter, 225 grader. Strö över jordnötterna och servera med ris och sallad.

    Eller så gör man som jag, "strimlar" en zuccini med osthyveln så e blir som taggliatelle-pasta, och lägger e i kokande saltat vatten ca en minut. Gott! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe låt jo riktit mums he, ska absolut test!

      Radera
  3. Ett bra litet snabbt mellanmål är att mixa valfria bär och frukter med ett rått ägg och lite nyttiga frön (t.ex. linfrön innehåller en massa omega-3). Ägget smakar ingenting men ger proteiner! :)

    SvaraRadera
  4. Glömde att det behövs en skvätt vätska också, t.ex. 1 dl vatten eller juice.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset! låter intressant :)

      Radera
  5. mitt tips, om du verkligen vill gå ner i vikt, är att undvika ALLA godsaker under den period du tänkt "banta". en kakbit någon dag, lite popcorn någon dag...tyvärr bromsar det viktnedgången :/ sen när du gått ner dina kilon (med hjälp av riktig mat, mycket proteiner och minimalt med kolhydrater!) så kan du börja föra in någon godsak här och där. prova dig fram vad du kan unna dig utan att gå upp dina kilon igen. själv är jag extremt känslig för socker har jag märkt, och bröd. potatis och ris kan jag äta små portioner av utan att gå upp igen... ska man vara fin får man lida pin :) och överträna inte! ett par gånger i veckan är ok, för att må bra och bygga lite muskler eventuellt, men satsa på kosten om du vill ner i vikt! själv äter jag GI/lchf-inspirerat, och det är INTE tråkigt eller äckligt. allt går nästan, bara man modifierar lite och ändrar om recept :) lycka till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet att det bästa sättet är att undvika precis allting.. men har en gång i tiden gått ner 22kg fast jag ätit normalt + unnat mig lite gott nu som då. vet nog med mig själv att jag inte skulle klara 4 månader utan att få äta något gott alls.. så det är väl att kämpa lite hårdare med träning istället, så kan man unna sig något en gång i veckan :) så resonerar jag!

      Radera
    2. och jag hade ju inte precis tänkt att dedär "mindre onyttiga" sakerna som popcorn och glass skulle få ätas varje dag. menade bara att det är bättre att äta glass två gånger i veckan om man råkar bli riktigt sugen än att trycka i sig chips och godis två gånger..

      Radera