21 augusti 2012

En höstig tisdag

Steg upp i arla morgonstund, slevade i mig en fil med lite sylt och tuggade i mig ett knäckebröd. Drog på springskorna och stack iväg. Härligt springväder idag! Mysiga höstvindar. Kände mig lite krasslig och förväntade mig att det skulle bli lika jobbigt som förra gången.. kände riktigt hur motivationen tröt under powerwalk-delen (uppvärmning ca 600m). Men sen när jag började springa så kändes det världens lättaste! Andningen brukar alltid vara ett problem, men idag gick det riktigt bra, faktiskt. Först de sista hundra metrarna började det bränna lite. Så idag hade alltså varit en passlig dag att ta en lite längre runda! Nå, nästa gång är jag säkert dålig igen... Brukar va så!


Men för att prata om något annat.. Har nyss fått lite mat i magen, så nu klarar jag mig en stund. Tror jag ska sätta igång en film här så småningom. Ikväll är det Idas kalas, längtar efter salta pajer och nougattårta och kokosbollar... Mums!
Angående det så har jag faktiskt en fråga. Ni människor som lever nyttigt och skippar kolhydrater och käkar sallad osv. Hur gör ni när det blir kalasdags? Sitter ni där och ler och dricker ett glas vatten? Eller tar ni en ynka liten tårtbit? Jag tycker i alla fall att om man tränar ordentligt och annars äter ganska hälsosamt så kan man äta något gott ibland, som nu t.ex. på kalas. Vägrar att sitta och dregla över tårta när alla andra smaskar i sig... Om det är det som gör att jag inte går ner i vikt så jaha. Måste väl vara så då.

Och plötsligt blev dethär ett inlägg om träning och kost och hälsa... Åhå.

8 kommentarer:

  1. jag brukar ta av det som är "minst dåligt"... om det t.ex. finns någon mörk chokladkaka så tar jag det istället för bullar och tårta.. sen om jag håller ner på kolhydraterna brukar jag ta tårta och bara äta grädden och bären :) men sällan är jag snål på någonting alls... brukar se till att äta MAT innan jag ska på kalas där jag vet att det kommer att serveras sött och sliskigt! jag skulle rekommendera att du skippar allt socker om du ska ner i vikt.. kroppen förbränner inget fett under insulinpådrag, som du får av att äta socker. plus att sötsuget försvinner snabbare än man tror när man helt skär av sockerintaget.. och man är INTE oartig fastän man int tar av kakorna. man är artig MOT SIN KROPP. så brukar jag tänka. förklara för fina vänner varför du inte tar - dom kommer att förstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo det kan man ju förstås fundera på - behöver ju inte smaska i sig av varje sort det bjuds på :)
      tycker ju egentligen inte om t.ex. gräddtårtor, så varför tugga i sig om det egentligen inte ger en någon tillfredsställelse!? det är ju faktiskt en point..

      Radera
  2. Jag äter nog alltid på kalas. Nu har jag sockerstopp igen (INGET socker, dag 3) och har tänkt hålla på till 1.9. Men kommer det ett kalas kommer jag nog äta av ettpar saker som bjuds.

    Brukar passa på att köra långlänkki på kvällen efter ett kalas, eller morgonen där på. Inte för att "jag måste" träna efter att jag ätit något gott. Snarare för att jag ska utnyttja energin jag har efter att ha fått mycket kolhydrater i mig. Ett bra tankesätt som funkar på mig :)

    Detta betyder inte att man kan äta massa gott varje gång de bjuds, speciellt inte om man vill ner i vikt, tyvärr. Men jag är på kalas ca 1 ggr i månaden i medeltal. Sen brukar jag också tänka på småsaker, som att jag dricker svart kaffe, inte saft, limsa och sånt. Dels för att jag inte tycker det är så himla gott, och dels för att det är onödig energi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har vi lite samma tankesätt! ja tycker också att man ska få äta när man e på kalas, fast förståss me viss eftertanke, man behöver ju int vräk i sig allt som finns! tycker också att träning efteråt (idag va ja ju faktiskt före, men i alla fall..) e bra sporrning! då känns de ju int lika "dåligt" att man har äti nå gott :)
      om de sku va kalas varje dag så måst man ju själv fatta att de int går att äta hur myki som helst.. måtta me allt, som gamla tanter brukar säg ;)

      Radera
  3. Ja ha ätit socker 2 gånger senn 2a maj. Inte i viktminskningssyfte utan bara för att ja mår så mycket bättre utan.. Enda som funkar för mig om jag vill dra ner på sockret ät totalstopp. Annars äter jag tills jag mår dåligt flera gånger i veckan.. inte så kul. Hittills har alla runt omkring även respekterat det så det har inte varit några problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj, strongt gjort! tror nog int ja sku klara av att ha totalstopp.. säkert en stund, men int så länge. när man tränar så behöver man ju nog kolhydrater. men kanske du menar socker som i godis, bullar osv eller?

      Radera
    2. Jepp, alltså inget godis, bullar, limsa, saft osv. Kolhydrater äter jag nog, men försöker undvika vitt mjöl. Grejen e att de e den första tiden som e jobbig. Efter 2 veckor va ja helt enkelt int sugen mera. På söndakväll åt ja 100 gr mörk choko, tyckt den smaka hemskt sött o senn mådd ja illa till måndamårån. Nu blir ja äcklad då ja tänker på choko;) o på riktigt, ja ÄLSKAR egentligen choko. Känns sjukt. Trodde knappt jag sku klara att va utan godis tre dagar från början. Men ja bara bestämde mig.
      Eftersom du e intresserad av kost så sku ja rekommendera att du läser sockerbomben-i din hjärna. den e hemskt intressant! Jonas Coltings böcker e också peppande både i tränings- och kostsyfte:)

      Radera
    3. sko nog absolut va att prova på.. godis bod int va nått problem för mig, tycker egentligen int ens om godis! äter det "bara för att" ibland :/ chips däremot är nog svårt för mig, och bullar/kakor etc. men tror nog det är som du säger, bara man håller ut den första tiden så går det nog bra! visst klarar man sig ganska långt på nötter o choklad om sötsuget kickar in!
      och tack för boktipset, ska definitivt se om jag hittar på bibban :)

      Radera