11 juli 2012

Regnigt + svar på fråga

Fortfarande regn, men ingen åska... Kom nyligen från jobbet, sitter som bäst och väntar att maten ska bli klar. Denhär dagen har nog verkligen gått snabbt! Har donat och grejat och svettats och varit sjuk i kroppen, och inte alls hunnit fundera på tiden. Kan verkligen inte fatta att det är onsdag redan...
Har inga särskilda planer ikväll. Blir väl kanske att måla vidare på Starlet, ifall jag får klartecken av motorfixarna. Alfapetspelande står också högt på min lista. Hade egentligen tänkt mig på en springtur idag, men vädret är inte riktigt på min sida verkar det som. Men får se vad som händer...

Ska också ta och svara på en fråga jag fått, angående min utbildning:

 Ijda11 juli 2012 11:23
"Sku du kunna berätta lite om hur studierna är vid bi? Mycket obligatoriskt? Hur långa dagar? Mycket man kan göra på distans? o.s.v. Har nämligen sluppit in dit men vet int hur jag ska börja göra i höst."

Kan väl börja med att säga, att vad jag hade fått höra innan jag började på BI inte alls stämmer överens med hur jag uppfattar att mina studier gått till - inte hittills i alla fall. Hade hört att det skulle vara svårt och jobbigt, och att speciellt tvåan skulle vara en "no-lifer". Hittills har jag dock inte tyckt att det har varit så värst farligt.. Vissa perioder har vi haft mycket att göra, men tycker att bara man kommer in i en rutin och gör det som ska  göras då det ska göras, så klarar man sig riktigt bra. Men visserligen har jag alltid haft det lätt i skolan... 

Studierna bygger på föreläsningar, A-timmar, samt självstudier. Föreläsningarna är inte obligatoriska (förutom den första i kursen), men vill man få ett helhetsbegrepp så är det nog bra att sitta med på alla. A-timmar, eller "verkstadstimmar" är en lite mer praktisk lektion som hör till kursen. På dessa lektioner är man indelad i mindre grupper, t.ex. i musik och rörelse. Det heter väl att det är 75% närvaro för att bli godkänd, men säkrast är väl att vara med på alla lektioner. Självstudier, eller i studerandes mun LEDIGT, betyder att man på egen hand gör något till kursen, t.ex. skriver inlämningsarbete, gör grupparbete, eller dylikt, på egen tid (hemma). 

Uppbyggnaden är väl ganska jämnt fördelad mellan föreläsningar och A-timmar. Självstudier kan variera från 0 till 4 dagar i veckan. Angående tiderna så är det också väldigt varierande - vi har inget fast schema, utan läseordningen ändrar från vecka till vecka. Vanligast är väl att vi börjar 8:30 och slutar 14:30, men ibland kan det vara 10:30-12:00 också... Tycker också att arbetsbördan varit ganska jämn under mina två år. Som sagt finns det vissa perioder, t.ex. före och efter praktik, som det kan bli rätt intensivt med mycket tenter och inlämningsarbeten. Men bara man ser till att få undangjort allt före första deadline så brukar det kännas bättre en stund igen...

Måste väl tillägga att jag trivs jättebra och skulle absolut inte vilja gå på nån annan utbildning! Tycker att barnträdgårdslärare är det absolut bästa yrket som finns :) Gemenskapen i skolan är bra, eftersom det är ett litet ställe. Tycker studierna är intressanta (för det mesta...) och givande. Om jag ska nämna något som är minus så är det praktiken. Det är ett stooort minus att vi bara har 12 veckor praktik på 3 år! Helt sjukt, för åtminstone enligt mig så är mitt kommande yrke ett av de viktigaste som finns.

Hoppas jag svarade på frågorna! Och ifall inte, så är det bara att fråga mera. Om nån annan undrar över nåt angående min utbildning så svarar jag också gärna.

3 kommentarer:

  1. Tack så mycket för svaren. Jag blev nog lite klokare! :)

    SvaraRadera
  2. Men jag har en fråga till :D Bygger "kurserna" (heter det så?) mycket på varann? Eller kan man månne gå vissa nu i år och kanske resten nästa år då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kurserna bygger nog ganska långt på varandra. Vi har heller inte så mycket valbart, utan alla kurser är "handplockade" av lärarna så att de ska passa ihop med t.ex. praktikinnehåll osv.

      I princip borde det ju funka om du vill gå bara några kurser, men allra enklast är ju nog att gå de kurser man ska gå då det är tänkt. Vissa kurser bygger på varann på det viset att om man t.ex. inte lämnat in ett visst inlämningsarbete eller klarat en viss tent före en deadline, så slipper man inte ut på praktik eller får gå en annan kurs... lite svårt att förklara men hoppas du ungefär förstår vad jag menar :)
      Allra enklast är nog (om du börjar) att diskutera och planera med lärarna hur du ska göra. De brukar kunna fixa och trixa så det passar!

      Radera