23 maj 2012

Sommarens dilemma

Nu hade jag då tänkt mig att ni ska få hjälpa mig lite grann. Jag ska presentera ett case för er, som ni ska få försöka lösa. Det är nämligen ett ganska stort dilemma för min del, som gärna skulle se ut som någon annan än en Heffaklump i sommar, och speciellt inte sen i Karibien. Help me, please!

CASE:
Du är smått överviktig, men vill gärna komma i form, lite i taget, genom att försöka hålla bort överflödiga kolhydrater. Du jobbar från klockan åtta på morgonen till klockan sex på kvällen, i en bil, utan kylskåp eller möjlighet att värma mat. Den ända kylning du har är en kylväska med några fryskluntar, som håller ca 2-3h. Du har heller inte tid att träna om kvällarna, just på grund av den sena arbetstiden.
Vad äter du då?

Förra sommaren levde jag på yoghurt, smörgåsar och frukt. I år hade jag åtminstone tänkt skippa smörgåsarna. Är som sagt ingen salladsmänniska, den ända sallad jag tycker riktigt mycket om är skinksalladen ur Smaskens-boken, och eftersom den innehåller makaroner så är inte heller den speciellt "nyttig". Soppa är väl inte speciellt gott när den är kall? Och frukt och yoghurt är ju ganska sött det också.. All praktisk mat att ta med är fel!
Faktiskt, nu vill jag att ni kommenterar och kommer med tips. För jag är helt hjälplös!

18 kommentarer:

  1. Vet du vad, tycker du ska skita i det där nu i sommar, det tänker jag göra. Sen då hösten kommer kan vi tillsammans kämpa på så vi kommer i form till december!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har no tänkt tanken.. men skejt jo i e förra somarn, å täför sir ja ut som ja gör no.
      no kan man jo föståss äta smörgåsar, bara he int e vitt bröd varje gang :) å int böv man jo äta 5 om dan. så kanski he ordnar se!

      Radera
  2. Sådee på rak arm kommer ja int på nan smart maträtt som sku va perfekt i hede läge.. Tänkt bara säg att do kanski int endast ska tänk utifrån hur mycket kolhydrater som finns i all rätter. Kolhydrater behövs nog åxå, men kanski int i form av bulla o socker. Ja tycker därför att e int e naa problem me ti sku äta smörgåsar o makaronisallader, men e väl kanski int direkt så spännand variation på he.
    Angåend motionen kan du väl kanski lyft blomlådona några extra gang o kör några x-hopp tå e int e na kunder i sikte ;)

    SvaraRadera
  3. Hmm.. om du vill ha proteinbasera mat så funkar e me proteinpulver som ska blandas i vatten. Iofs ska man int ersäta en rikti måltid men he, men säkert sku e funk - o ifall do sko ät en smörgås samtidit sko e kanske vara helt ok.
    Naturell-kvarg e o proteinrikt o innehåller int na kolhydrater - men he e jo int så gott tå e ha vari varm...

    SvaraRadera
  4. nä precis, allt toko som sko va bra för me så funkar jo int eftersom e varken finns kyl elär mikro..
    men antar ja får fösök halld me ti mörkt bröd å just na makaronisallader å toko, fö ti få variation. int kan man jo leik kolhydratpolisen i tode lägen ;)pulvermat e ja no inget för, så helldär kör ja på som förra åri i så fall. får bara fösök ork träna liti om kvelldan, fa ut å ped elär powerwalk elär na toko!

    SvaraRadera
  5. kokta ägg e ju perfekta att ta med, brukar jag tyck iallafall! å tänk på ti välj fullkornspasta ifall du äter he, eftersom du hålls längre mätt av det. Å ta med en liten kylväsko så smakar maten bättre:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. fundera faktiskt på he, ifall man sko kona ta med se ägg. kanski int varenda dag (tror ja sko få leidon hastot) men ibland i alla fall :)
      jo, har börja byt ut all ris å pasta ti mörka produkter no å, om he e möjlit. tycker he smakar mejr å!

      Radera
  6. Ja had laga en ganska go "sallad" en dag som va skiva ägg, tonfisk, gurko å tomat å liti majonäs i vart rikti go faktist! Vill man int ha majonäs så funkar grynost bra å elle sånde creme fraiche burkar me smak i finns jo nufötin å. Så om man blandar liti olika toko gar jo ti lägg skinko om man int vill ha tonfisk elle lax kan jo funk å :) E no enda ja kombe på som sko pass i en lilla kylväsko så e halls liti kalld så ere jo godari å :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack fö tipsi! he e jo allti rolit ti prov på na nytt :) tonfisk tycker ja no om, så he e jo absolut ett alternativ. västa e jo att gurko blir så äckli tå man har skärd e... men kanski om ja äter e hastot!

      Radera
    2. gurko e no int na måste ja to no ba he som råka finnas i kylskåpi vi tillfälli :P

      Radera
  7. På tal om sallader så kom ja ihåg en sallad ja laga me couscous/ bulgur (vilket man föredrar), tonfisk, kikärter, tomat å gurko. För att int an ska vara så stabbo blanda ja me na Creme bonjour. Han va mättand å riktit god, gar ju ti bland va man vill i e :) Åså bara na frukt som jälkkäri så blodsockri får en kick ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tenks! he ska ja test nangang :)

      Radera
  8. allt du behöver är en FROZZYPACK. kolla www.frozzypack.se! i den kan du ha alla sorts sallader och all sorts kall mat...typ kokta skivade ägg, olika röror (tonfisk, skink, räkor..) eller sallader på fullkornsbulgur med tomat, feta, örter...mums. ät nån proteinrikt och ganska fet frukost så du står dig länge. om du ska äta kolhydrater så ät dem typ mitt på dan då du är mycket igång. undvik kolhydrater på kvällen! godis-bulla-glass-chips strejka hela sommaren och ät istället färska bär med grädde eller nån bit choklad då och då :) och gå långa powerwalks!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har nyligen fått en kylväska, så kommer nog bara att använda den, och sätta i kylkluntar. det håller sig några timmar i alla fall.

      tack för tipsen :) det ska jag definitivt ta i beaktande!

      Radera
  9. Eftersom du inte på din lediga tid prioriterar att träna så hamnar man att vara lite noggrannare med maten. Precis som någon sa så är ägg toppen att ha med sig. Men inte kan man ju bara leva på det :b Hur är det om du gör färdiga matlådor som du fryser ner? Och tar upp det på morgonen? Då tinas det ju saktat men säkert och borde hållas kall tills lunchtid? Har du tillgång till mikro så är det ju bara att mikra det en stund och vips så får du riktig mat :) Smörgåsar är ju ingen hit att leva på :/ Man hålls ju inte direkt länga mätt på brödet som dessutom oftast innehåller alldeles för mycket energi i jämförelse med näringsvärdet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. sku gärna träna mer i sommar, bara jag skulle ha tid och ork. jobbar som sagt till sex-sju-halv åtta på kvällarna, och efter en 10h:s arbetsdag är man ju inte speciellt pigg på att träna ännu när man kommer hem...
      har inte alls tillgång till mikro, så det är också uteslutet. tycker inte heller att smörgåsar är så super :/ men det är ungefär det enda som går enkelt att fixa ihop på morgonen, och som hålls någotsånär bra i kylväska.

      Radera
    2. Nej jag kan tänka mig de finns annat man hellre gör då :) Läget är inte lätt. Men hoppas du hittar något som fungerar bra!

      Radera
    3. så sant.. får försöka komma på något bra :) har ju i alla fall fått en hel del tips!

      Radera