28 maj 2012

Mera Norgedrömmar

Vet ni, jag börjar bara bli mer och mer sugen på dendär flytten till Norge. I förra veckan så fick jag vetskap om att vi nästa år via skolan har möjlighet att åka på en veckas intensiva studier till just Norge. I och för sig är det bara 3 från Finland som kommer sig dit, så man ska väl inte förvänta sig för mycket. Men jag har i varje fall bestämt mig, att jag tänker söka. En vecka av mitt liv är ju ingenting! Dessutom är Kalle i militären då denhär kursen går av stapeln, så det stör ju inte mitt privatliv på det sättet heller. Är riktigt taggad alltså! Så får man se hur det känns att vara där, och kanske höra sig runt lite med andra barnträdgårdslärarstuderanden, vad de tror att jag har för jobb- och boendemöjligheter.
Önskar så innerligt, att jag fick övertalat min gubbe att jobba och bo i Norge ett år efter att vi är färdiga med skola och militär. Jag menar, vad förlorar man på det, egentligen? Det ända vi har här hemma är ju 50 år av arbete framför oss, så något nytt och spännande hade jag gärna sett och gjort innan jag dör.

Märker att min inställning ändrat väldigt mycket på senaste tiden. Förr hade jag nog drömt om att göra något sådant, men aldrig kunnat tänka mig att faktiskt verkställa det. Nu är jag lite inne på samma banor som många andra i min ålder "just do it!", för man vill ju absolut inte ångra sig efteråt! Även om jag skulle åka iväg ett år, så finns det gott om tid att fixa jobb och hus och gifta sig och skaffa familj här hemma. Man vet aldrig vad livet har att komma med!

9 kommentarer:

  1. Hej! Det sku vara jätte roligt att bo i Norge en tid. I höstas när vi var till Nordnorge sade de att jag skulle få jobb direkt. Barnträdgårdslärare behövs tydligen där. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också hört att det finns gott om jobb, och dessutom är ju lönen snäppet bättre än här ;) tåls verkligen att tänka på, tycker jag! man behöver ju inte flytta permanent heller..

      Radera
  2. Tycker absolut att du ska fara å pröva på. Går ju alltid att kolla upp via Reidun & Oddmund angående möjligheter till att söka praktikplats å skulle det finnas nåt i närheten av deras så fixar sej ju boende oxå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. västa e jo att vi bara har 2 vikor praktik kvar under vår studietid, å he e direkt på hösten, å ska vara på en finsk förskola. så praktik blir e nog int i Norge, i så fall..

      Radera
    2. liti skit att ni bara har 2 vikor kvar åv praktikin :/

      Radera
    3. jo he e no så.. ifall ja ska ti Norge så ere no en flytt å arbeit "på heltid" som jelldär!

      Radera
  3. Om du slippe tid gar e jo no ti koll upp å ifall du sko typ kunna far på na praktik tid elle na sommararbeit elle na toko he rej så sko jo va en början :) Å lyckas du få na praktikplats typ så bord jo no skolan kunna hjälp till me att fix na boend tycke man jo int bruk di jo vara rikti omöjli me toko int :)

    SvaraRadera
  4. Du gör absolut rätt i att sök!:) Tror precis som ovanståend, att skolan antagligen kan erbjud boend ifall du slipper på praktik.

    Sko sjölv o vila fara på praktik utomlands, men studerar no lite fel ämn för att få e att lyckas.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nå som ja redan skrejv jär nanstans, så har vi jo itt namejr praktik som man kan fara utomlands, int inom studieplanen i alla fall.. så i så fall var e nog på egen hand, efter examen :)

      Radera