14 maj 2012

London - torsdag

Startade iväg från Årvas runt halv sju på morgonen. Tankade Nissi och brände sen iväg mot Åbo. GPS:en räknade att vi skulle vara framme 12:15 (man fick checka in tills klockan tolv), så jag blev lite nervös. Gasade en aning och tog bara en kort paus, vid ett St1 5km före flygfältet. De hade förresten jättegod mat! När vi pausade visade GPS:en att vi skulle vara framme 10:35, och det var väl ungefär vad klockan var då. Så ganska bra hade jag tagit igen tiden! 
Parkerade vid flygfältet, och insåg sen att vi måste traska iväg en kilometer till den "lyxiga" Terminal 2. Hah, vilket skämt till terminal alltså. Fick i alla fall checkat in och allting, och hade en stund på oss att bara vara, innan det var dags att stiga ombord på flyget. Hittade bra platser, och fick till och med sitta för oss själva där. Slapp väl att åka iväg lite tidigare också, men ungefär 12:30 så åkte vi alltså iväg.

 Kalle sov förstås på flyget... (jag också, en liten stund)
 Själv var jag flygrädd...

 Efter ca 3h i planet kom vi oss äntligen till Storbritannien. Såhär såg landet ut vid första anblick, genom flygplansfönstret. Landade runt 13:15 lokal tid (de är 2h före oss)
 Kom oss igenom passkontroller etc, och fick väskan ganska snabbt. Men sen tog det en evighet att komma oss på en buss.. Det var nämligen lite annat folk i farten också!
Kalle testar WiFi i sin nya telefon...
 Sen åkte vi buss i lite över en timme, från Stansted till Victoria station.
 Jag blev så glad när jag såg hur grönt och fint det var! Och vackert. Och härligt. Aaah.
 Småningom kom vi oss in till centrala London. Grått och mulet, men ganska varmt, runt 17 grader.
 Såg lite kända silhuetter i stadsbilden!

Ida, Nora och Martin mötte upp oss vid busstationen. Så gick vi de några hundra metrarna till Idas crib, där vi inkvarterade oss, och slängde i oss några smörgåsar. Böt lite kläder och stack sen iväg ut på stadstur. Fick åka tunnelbana, det var minsann intressant och spännande! Måste säga att jag inte hade velat klara av att orientera mig där själv... huhh vilket system det fanns där under jorden, alltså.

 Så blev det lite shopping och promenerande runt i staden. Regnade lite, så vädret var inte det bästa. Kvavt och fuktigt var det också.
 Kalle och Ida vid Piccadilly Circus.
 Så blev det käk på TGI Friday's. Jag åt quesadillas, och det var gött!
 Fick också provdricka en för mig ny cider: Magners. Riktigt gott!
 Traskade omkring...
 I Chinatown hittade vi fina bakverk...
 Chinatown.
Sen blev vi trötta och gick tillaka till Idas. Skulle blåsa upp luftmadrassen åt oss, men pumpen passade inte. Så Kalle fick använda sina lungor ett tag, medan Ida och jag mest dirigerade... heh. Sen låg vi bara och slappade, åt choklad och tittade på Jurassic Park. Fast Kalle och jag var så trötta efter resandet att vi somnade typ halv tio...
(och ja, dethär är faktiskt ända bilden jag har från Idas)
På Primark var det lite lång kö till provrummen.......... Bör kanske nämnas att inget av det jag provade passade. Så allt jag handlade köpte jag utan att prova. Funkade också!
(denhär bilden är på lite fel ställe, jag vet, men det bara blev så)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar