20 maj 2012

London - fredag

Nu när min värsta stress är över ska jag ladda upp Londonbilder part 2 åt er, som jag lovat. Part 1 finns att se här. Varning för bildbomb!

 Steg upp ganska tidigt (runt 7), åt frukost, åkte tunnelbana, och traskade sen en bit för att komma till en teater, eller vad man ska kalla det... i alla fall, stället där vi skulle och se på musikal på kvällen.
 Kom dit ganska tidigt, så det var 1,5h tills de skulle öppna. Vi ville vara i god tid så vi skulle få bra biljetter. Så lite surt var det nog när det bara kom två andra människor för att köa... Kändes nog lite idiotiskt att vänta sådär länge helt i onödan. Men vi fick ju prata, och så hann vi se oss runt i området lite också. Så helt bortkastat var det inte!
 Traskade runt och fick syn på detta. Någon annan som blir sugen på att gå och se Singin in the Rain musikalen?
 Kalle och Ida turistar
 "Teatern" där vi stod och köade för att köpa biljetter till Rock of Ages.
 Tröjan handlade jag på River Island. Mycket snygg, om ni frågar mig! (den är lite längre baktill, så man kan bra ha den med bara leggins)

Gick alltså i butiker en stund efter biljettköpet. Fanns mycket intressant att se! Tyvärr så var ju inte herremännen i sällskapet så intresserade av just shopping... Hann dock fiska med mig ett och annat, som ni redan fått se. Efter/under shoppingen sökte vi oss till ett matställe. Det blev faktiskt Pizza Hut (kanske inte så engelskt, men).. de hade nog god mat de också!

 Sen turistade vi lite - gick och kollade in Trafalgar Square
 Där satt en hel del folk och solade/pratade/turistade. De hade också satt upp en nedräknare inför OS i sommar
 Kalle och statyn (som Nora var dödssäker på att är Lord Nelson, vet någon!?) påminner om varandra... Eller!?
 Vi traskade vidare, och så kunde man faktiskt skymta Big Ben!

 Har fortfarande ingen aning om vad detdär var för ställe, men vi tyckte det var värt att fotografera eftersom det stod så mycket folk där... Och dessutom har de ju "häststatyer", som Kalle trodde...
 Sen fick vi ju äntligen se självaste Big Ben!
 Och andra intressanta sevärdheter, förstås..
 T.ex. The London Eye!
 Ja, jag har faktiskt varit i London. Men det måste ju finnas bildbevis..
 Enligt Ida "den typiska turistbilden"
 Sen gick vi hemåt genom St James Park. Jättevackert!
 Nämen Kalle! He e jo to! Hah..
 I parken såg man London Eye också.
 Vi hittade en glasskiosk där vi handlade lite gott åt oss, och så tog vi en välbehövlig paus. Själv hade jag så sjuka fötter att jag inte visste om jag skulle orka gå vidare...
 Fina blommor fanns det i parken, förstås
 Sen for vi och hälsade på självaste Bettan!
 Slottet var gaaanska stort...
 .. och så fick vi se dedär roliga vakterna..
 .. och om man tittar riiiktigt riktigt noga, så ser man att Elisabeth själv står och kikar i ett av fönstren!!!
NÅNEJ... Skämta ba.
 Sen gjorde vi också ett besök till Harrods. Åh så mycket det fanns att se! Men inget som jag kunde tänka mig att lägga slantarna på.. heh
 Någon annan som tror att Kalle tycker om att åka tunnelbana?

Åkte tillbaka till Idas lägenhet. Det var meningen att vi bara skulle pusta ut en stund, duscha, och sen sticka iväg igen. Men Kalle och jag var så utmattade att vi sov en stund.. nästan en timme, faktiskt. Hups. Men det var välbehövligt, då orkade vi mycket bättre sen! Duschade och fixade oss, och så var vi redo för en till stadsrunda.
 Sökte oss till en "typisk engelsk pub" för att käka lite. Jag åt lax med ugnspotatis, sallad och hollandaisesås. Det var mums!
 Sen var det dags att söka sig iväg till "teatern" för att kolla musikal. Spännande!
 Hela vårt glada gäng
 Och fast man inte fick fota så gjorde jag det faktiskt.. Men det var ju FÖRE, så de kunde inte klaga.
Musikalen vi såg var alltså Rock of Ages. Den handlar om en småstadsflicka som åker till LA för att söka lyckan. Där träffar hon en kille som drömmer om att bli rockmusiker. Man får sen följa deras resa för att uppfylla sina drömmar. En riktigt bra musikal, om ni frågar mig. Rolig och intressant, och bra musik, förstås! Fast sen har jag ju aldrig sett nån annan musikal i mitt liv, så mitt omdöme är väl inte att lita på...

När musikalen slutade så tog vi oss tillbaka till Idas lägenhet. Var trötta och sluta, packade ihop våra saker, bäddade sängen, och kröp till sängs. Alarmet ringde 03:20 nästa morgon, och så vinkade jag och Kalle hejdå åt Ida, och hoppade på bussen till flyfältet. 7:30 for flyget tillbaka till Finland, och så var vi i Åbo runt klockan 12 ungefär. Hoppade i Nissi och körde hemåt, med en matpaus och en liten pisspaus. Var hemma klockan 5 på kvällen, lagom sluta.
En mycket trevlig resa hade vi i varje fall! Ser gärna London igen. Fast nästa gång ska vi nog ha lite mer tid på oss, tror jag bestämt... Det blev lite stressigt, faktiskt.

4 kommentarer:

  1. Yep, borde vara Lord Nelson. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. då had hon rätt i alla fall :) vi mobba henne för att hon var så säker på sin sak, men ändå inte.. haha!

      Radera
  2. Ja va å ti Harrodds (fick fa eismend eftersom VISSA helde gick i teknikbutiker), å he fanns så otrolit myki ti skåda på. Men dyrt som attan >.<

    SvaraRadera
    Svar
    1. janå ja sko nog nästan ha kona skipp e ja.. itt fanns e jo så myki vettigt (läs: som man sko ha had råd mé) ti skåda tär. förutom hede vann di hadd allt choklad å all härli mat å bakverk :D

      Radera