21 maj 2012

05 - Dethär ska jag bli när jag blir stor

När jag blir stor ska jag bli dagistant, alltså barnträdgårdslärare, (eller förskollärare, ifall det finns svenska läsare på denhär bloggen.) Fick nyligen veta att jag har kompetens att jobba med barn upptill 8 år, alltså borde det betyda att jag får jobba med årskurs 1 och 2 i lågstadiet också.
Men det är nog dagisbarnen jag är intresserad av. Egentligen har jag vetat hela mitt liv vad jag vill bli. För redan när jag var liten, och folk frågade vad jag skulle bli när jag blir stor, så svarade jag "dagklubbstant". Visserligen är det ju inte exakt det jag blir, men ungefär.

Vet inte riktigt varför jag visste redan då, men så var det bara. Och det har hållit i sig tills idag. Efter årets praktik är jag nog mer säker än förut på att jag är inne på rätt bana. Vad finns det inte att älska med barn, liksom? De ger en så mycket glädje. Att få en oväntad kram, ha någon att fundera med om livets fascinerande saker (såsom att pojkar kissar med snoppen och flickorna med håret...), en liten hand som tar min hand... Ja, det finns nog inget bättre än dedär småglinen.

Förut så kunde jag aldrig tänka mig att jobba med småbarn (under 3 år), men efter höstens praktik så ändrade det också. Nu har jag ingen skillnad alls var jag börjar jobba efter mina studier. Alla är de lika underbara, och jag kommer nog knappast ha många dagar då jag gruvar över att gå till jobbet. I love it! Man kan väl säga att jag har hittat mitt kall här i livet.

2 kommentarer:

  1. Fast du skulle ju bli glasskiosktant och Lillkungstant också...... men en av tre är ju inte så illa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nå, 2/3! ja e jo no "lillkungstant" å, nästan :)

      Radera