24 februari 2012

Blogaward

Jag fick en blogaward av Christina!


Tacka den som gett dig awarden, skriv sju fakta om dig själv och ge den vidare åt femton bloggare.

7 fakta om Mimmi:

1. Jag är en riktig läppvårdsfanatiker. Började med att jag blev beroende av Labello blå i sexan-sjuan nångång. Efter det har jag aldrig levt en dag utan att smörja in mina läppar minst tre gånger. Förut var det upptill 10-20 gånger om dagen, tror jag... Brukade i alla fall använda upp ett läppomada på lite över en vecka! Nuförtiden har jag gått till att använda läppomada bara en-två gånger om dagen, men istället har jag börjar missbruka Bepanthen. Läpparna blir så mjuka och fina av det... Heh.

2. Är perfektionist och kontrollfreak ända in i själen. Förut blev jag galen om jag inte redan på tisdag visste vad som skulle hända i helgen, men nu har jag lärt mig att ta det lite lugnare på den fronten.. Men blir fortfarande galen om jag inte VET saker förrän jag ska göra dem, t.ex. om jag ska till ett nytt ställe och jag inte får klara instruktioner om hur jag ska ta mig dit och vad jag ska göra där, så kan jag bli riktigt arg och panikslagen.
Perfektionisten i mig handlar främst om städning.. Hatar verkligen att ha det råddigt hemma! Mitt hem är alltid tiptop.

3. När jag var liten hade jag fyra drömyrken: frissa, "Lillkungstant" (ett konditori i hemstaden), glasskiosktant och dagklubbstant. Det lustiga är att jag, 15 år gammal, valde att gå till konditor (1), men lade frisör (2) som alternativ också. Att jag sen valde att fortsätta till dagistant (3) säger väl kanske något om att jag alltid vetat vad jag vill göra. Bara ett jobb i glasskiosken som väntar nudå!

4. Är en riktig fartdåre. Har inte alltid varit det, som yngre var jag t.ex. rädd när pappa körde 100 på landsvägen... Men man lär sig! Sen jag fick körkort har jag mer eller mindre alltid kört överhastighet, 20-30 km/h ungefär. Får verkligen i nerverna på människor som kör enligt hastigheten, eller ännu värre, under. Sen jag började köra rally har dock min abstinens börjat kännas lite mindre, så jag och Nissi tar det lite lugnare än förut. Nämnas bör kanske att jag ALDRIG fått någon hastighetsbot... Ännu. *peppar, peppar*

5. Har alltid varit mörk i hyn och i håret, betydligt mörkare än mina klasskompisar genom tiderna. Det går i både mammas och pappas släkt, att vara ganska mörk. När jag var liten trodde någon att min moster skötte en vietnamesunge.. Mammas jobbkompis' dotter frågade varifrån jag är adopterad.. En flicka på ett ridläger misstog mig för en zigenarflicka.. Och i tiderna trodde människor att jag och min adopterade kusin Heidi (från Colombia) var biologiska syskon.

6. Redan när jag var liten tyckte jag om att sjunga. Brukade sitta framför spegeln med hopprepet i handen (såntdär med "handtag" i ändan) och sjunga. I dagis uppträdde vi med Spice Girls, och jag brukade sjunga istället för att mima. I lågstadiet älskade jag att sjunga, men lärarna sa ofta att jag "bräker som ett får" att jag "sjunger som en smurf", osv. så det höjde inte direkt självförtroendet. I högstadiet valde jag körsång som tillval, och först då kom självförtroendet med sjungandet upp igen. Jag och en av mina bästa kompisar Hanna sjöng Ett långsamt farväl på högstadiets avslutning, och det är än idag en av de bästa och stoltaste uppträdanden jag gjort. Idag sjunger jag bara för mig själv... Och inför Strandby-gänget när vi kalasar klockan två på natten. Men älskar det fortfarande lika mycket!

7. Har alltid haft en stor passion för skrift. När jag var yngre hade jag tjocka mappar fulla med skriverier. Skrev min första "bok" när jag var 6 år gammal! Den handlade om en flicka som fick en häst till födelsedagspresent.. I dagens läge har det blivit väldigt skralt med skrivandet, men i framtiden vill jag gärna skriva en barnbok eller fem. Intresset dör aldrig...
Sen är jag också en riktig grammatiktönt. Har alltid haft de högsta betygen i modersmål, och i Yrkes brukade jag till och med rätta läraren ibland! Tycker själv att jag har "skriftens gåva", även om det inte alls kom fram i dom j*vla studentskrivningarna, där jag till min besvikelse bara skrev C.. Det stör mig föralltid!

Jag ger vidare min award åt:

7 kommentarer:

  1. Tack för den! :) Ja lagar an så fort ja hindar!

    Ps, va sjukt att läraren klaga på sjungasi dett, herregud!! Int precis na man vill hör om man älskar att sjung, speciellt int i hande åldern!

    SvaraRadera
  2. hastighetsbegränsningarna finns nog av en anledning, för att det ska vara säkrare i trafiken. jag blir också irriterad på folk som kör under hastighet, men långt mycket mer förbannad på dom som kör för fort. tror inte att man har så bråttom någonstans att man måste äventyra andras liv på vägarna, för det är precis vad man gör när man kör fortare än vad som är lagligt.

    SvaraRadera
  3. Oj, trodd int att ja sku va me jär. Men tack :-) Ska laga e så fort ja hinner. Förhoppningsvis ikväld, annos far e troligtvis na dagar framåt

    SvaraRadera
  4. tack! :) Å såde annos vart ja ganska upprörd tå jag läst va läraran sa om sjungasi! Kanski man int segär sånt åt barn...

    SvaraRadera
  5. tycker också att he va väldit taskit åv dem att klaga.. man ska väl int fövänt se att en 8-10 åring ska ha en utvecklad röst. sko va rolit om de sko hör me no, fö ja tycker sjölv att ja sjunger jättebra i dagens läge!

    SvaraRadera