19 januari 2012

Presidentkandidaterna

Inte för att jag är sådär speciellt politiskt insatt eller så, men lite har jag ju i alla fall följt med, nu när det nalkas presidentval här i landet. T.ex. är det väl ingen vits att rösta på Eva Biaudet, eftersom hon ändå inte får några röster. Och så var det något om att man som finlandssvensk borde taktikrösta på Väyrynen, eftersom vi absolut inte vill ha Soini med i andra valet. Sen är det väl ganska stor sannolikhet att Lipponen eller Niinistö blir en av kandidaterna i andra omgången, om det blir en sån, så någon av dem kunde man ju också tänkas rösta på på söndag.
I så fall hade nog jag valt Lipponen. Han är en såndär gammal gubbe som sett och gjort det mesta. Han vet. Dendär Sauli är väl nog helt kiva han också, men jag litar inte på folk med läskiga blickar. Och det har dendär karln minsann.
Sååå... vem ska jag rösta på??? Enligt ÖT:s valmaskin så borde jag rösta på 1. Paavo Arhinmäki 2. Pekka Haavisto 3. Eva Biaudet. Menmen...


4 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att man nödvändigtvis behöver taktikrösta i den första omgången. Eftersom det inte är att göra sin egen röst hörd. Sedan får man se vilka det blir i andra omgången (om det blir någon) och hur man väljer att rösta då (= vilken är minst sämst av de två). :)

    SvaraRadera
  2. kommer nog int att taktikrösta heller.. de va ju bara ett förslag som någon ute i politiken hade.
    int har ja så stor skillnad egentligen vem de blir i andra omgången (om de blir av), bara int Soini blir president :) tror min röst faller på Lipponen, ett säkert kort..

    SvaraRadera
  3. Ti flesta ung ja ha tala me ha fått Arhimäki i hede testi, visst han har vissa bra åsikter å är ung, men han vill förbjuda pälsnäringen som jag inte vill, åså e han ju från vänstern/B

    SvaraRadera
  4. B: måst erkänn att ja faktiskt int e så jätte insatt i vilka partier och vem som står fö vad.. det viktigaste för mig är väl att kandidaten vill bevara svenskan här i landet, något annat gick jag inte efter i mitt test :)

    SvaraRadera