22 februari 2011

turkki

nu har jag börjat längta så innerligt efter mitt älskade turkiet så jag har börjat prisjämföra södernresor i maj. och kalle är helt med på att komma, så jag har nu bestämt mig att får vi inte någon annan engagerad denna vecka, så bokar jag bara åt oss två. för tillfället har jag hittat billigaste resorna på finnmatkat, trots att det då innebär att vi måste åka från helsingfors. hotellen vi väljer mellan heter novella (405e/person) och almera (375e/person). återstår bara att se vad vårt val faller på, egentligen har jag inte så stor skillnad! eller tja, novella ser ju finare ut... resan skulle i så fall gå av stapeln den 5. maj. inte så länge tills, alltså!

novella: 500-600m till stranden, 1km till centrum (600m till shopping). på östra sidan, den sida av alanya jag personligen gillar bäst.

+ snyggt, nytt hotell i ett lugnt område
+ relativt nära till både strand och centrum
+ trestjärnigt
+ bar vid poolen!
- "små" rum, 42kvm
- inget internet i hotellet

almera: 200m till stranden och 1,5km till centrum (1km till shopping), på östra sidan av alanya, men längre mot andra sidan av stan.

+ ganska litet, lugnt hotell, på bra område
+ jättenära till stranden
+ stora rum, 60kvm
+ internetconnection i hela hotellet
- tvåstjärnigt (inga bilder på hotellet/rummen)
- långt in till centrum
- ingen poolbar, bara i restaurangen

3 kommentarer:

  1. Nu tycker jag nog att du yrar. Både Novella och Almera ligger på Östra sidan och Almera dessutom längre bort från centrum mot Oba-sidan. Novella ligger ju bara en bit efter att man svängt upp från Kalle's Place mot Erkaptan!!

    SvaraRadera
  2. Keittosyvennys och baarikeittiö betyder nog båda att de har ett kylskåp.Ingår alltid som standard då det är ett apartment hotell, för där ska man ju kunna göra mat och då måste det finnas ett kylskåp.
    Tycker du att 42 kvm är ett litet rum???? Det är ju 10 kvm större än vårt vardagsrum!!
    Jag sku definitivt välja Novella!!

    SvaraRadera
  3. jo, håksa san att ja had skriva västra fast ja no mära östra, he sto jo på finsk å ja tänkt jo it destomejr på va "itä" e fö vädersträck...
    och nä, ja tycker it att 42kvm e smått, he e jo lika stort som vår lägenheit! men tå ja no eingang jämförd, så mära ja at he e jo no smått åm man jämför me 60kvm:s rum...

    SvaraRadera