13 december 2010

jullovet är här!

äntligen är första halvan av skolåret slut, och nu får jag i lugn och ro sätta mig ner och vänta på julgubben. egentligen skulle sista skoldagen vara på onsdag, då vi har tent i utvecklingspsykologi. men eftersom jag sitter med i kåren och vi ska ha möte nere i åbo den dagen, bestämde jag mig för att ta det på omtent i januari istället. och lika bra är väl det, eftersom jag inte på något vänster skulle ha haft tid eller ork att läsa så mycket som jag borde till denna vecka.
på tisdag och torsdag ska jag i jobb från halv 12 till 7, så det får dagarna att gå.
nästa vecka måste jag se hur det blir, ifall jag sticker till nykarleby för att vaxa golv med rita och det övriga fastighetsservice-gänget, eller om det blir först i mellandagarna.
som sagt är jag ju ledig ända till 10. januari, så vila hinner jag väl nog. dessutom har jag två observationsuppgifter att göra innan lovet är slut.

i fredast packade kalle och jag ihop sakerna och åkte till mitt "tredje hem", oravais. vi började med frisering; vi fick båda ny hårfärg och lite mer städad frilla. jag var jättenöjd med min chokladbrun-röda hårfärg och den efterlängtade halv-rakade högersidan. på kvällen styrde vi kosan mot vasa för att åka och se FKF:s julshow. det var mycket bra även i år, trots att jag blev lite besviken på valet av solister och sånger. dessutom fick jag åka hem med ett triumferande leende på läpparna, eftersom jag äntligen kände att jag hade kunnat hålla min ilska borta över onödiga, irriterande "saker".

på lördag steg jag upp tidigt och åkte iväg till tuuri tillsammans med familjen. kati och jag lunkade på i lugn takt, och hittade relativt fort allt det vi hade på våra listor. och även om jag inte hade tänkt köpa just något åt mig själv, var det nästan det ända jag kom hem med... speciellt filmavdelningen var svår för mig, men det borde inte ha varit något nyhet direkt.
på kvällen när jag kom mig tillbaka till kalle hann jag pusta ut några minuter innan det igen var dags att göra sig fin och sticka iväg. taxin hämtade oss, mig och kalle och hans mamma och pappa, och några andra förstås, och så åkte vi iväg till hällnäs UF-lokal på NNSB:s årliga "hjulfest".
stämningen var på topp, maten var supergod, programmet var underhållande, och jag vann till och med på lotteri! det roligaste med kvällen var nog att dansa till bandet, eftersom till och med kalle var ivrig att ta sig en svängom nu som då.
efter många om och men med omkullfallna människor, borttappade saker, lösa dörrar och överfull taxi kom vi oss äntligen hem runt klockan 3. en mycket lyckad afton!

och nu får jag känslan av att jag bara babblar om massa tråkiga saker som ingen ändå har någon nytta av att läsa, så jag tänker sluta. kalle kommer snart hem från skolan och då ska vi sticka till kusinerna i kyrkostrand för att fixa mat åt dem. sen blir det veckohandlas och ikväll antagligen filmtime.
skönt med jullov, måste jag då säga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar