14 december 2010

23: something that makes you cry

jag märkte just att jag hade hoppat över en rubrik, som egentligen skulle vara nr 22, nämligen "something that upsets you". men tänk vad det passar sig, att både dagens rubrik och den borttappade passar in på vad jag nu kommer berätta er.

idag steg jag ivrigt upp och trampade iväg till jobbet. det var en vecka sen sist, så jag såg verkligen framemot att få göra något vettigt igen. det gick bra som vanligt, vi hade ganska mycket folk så jag behövde inte ens sitta och stirra i taket speciellt många gånger.
men sen hände något som verkligen drog ner på humöret, något som gör mig både upprörd och ledsen. det kom nämligen in en gubbe och berättade att vi hade gått i konkurs, och att uppsägningstiden är 14 dagar. det vill säga sista dagen jag ska i jobb i december, den 28., kommer också bli min allra sista dag på little brown bakery.
jag har trivts så otroligt bra där, eftersom jag fått göra saker jag tycker om och är duktig på: baka och hålla rent omkring mig, samt interagera med människor. egentligen känns det ganska dumt att jag sitter och surar och är ledsen över detta, många kan ju tyckas tänka att "det är ju bara ett jobb", och visst, det är det. men för mig har det betytt så mycket mera, eftersom jag fått utöva mitt yrke samtidigt som jag fått några hundralappar extra att leva på varje månad.
jag vet att rita har städjobb åt mig här i jakobstad och i larsmo om det kniper, och antagligen kommer jag också att ta emot det någon gång efter nyår. men jag hade nog mycket hellre behållt mitt nuvarande jobb. livet är allt bra orättvist ibland.

och det allra värsta är, att jag inte får krypa ner under täcket och gråta en skvätt nu heller, eftersom kalle tydligen hade bestämt sig för att bjuda halva killskaran hit för att spela kort. fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar