6 december 2010

21: another moment

jag vet att det är lite kliché-aktigt att säga att en av de stoltaste och bästa stunderna i mitt liv var när jag blev student. men för mig var det faktiskt så.
inte minst för att jag fick dubbelexamen; jag blev både bagare-konditor och student. det var tre år av möda bakom, jag hade lagt ner en hel del tid och energi på att komma mig så långt. och jag hade klarat det, med marginal dessutom.
men det är också en stund jag kommer minnas med tårar i ögonvrån, eftersom det var min sista dag i yrkes, den bästa skolan av dem alla. det går knappt en dag som jag inte saknar det stället, och det är ingen överdrift.
det fanns tider då linn och jag övervägde att börja på en ny utbildning, exempelvis bygg eller el, bara för att få gå tre år till. egentligen vet jag inte varför jag älskade den skolan så mycket, mest hade det väl kanske att göra med hela atmosfären, alla människor där.
men det var min stoltaste stund, en av de lyckligaste i mitt liv, när vi stod där uppe på scenen och blickade ut över ett hav på nästan 1000 personer. jag var nervös, men lycklig. när jag fick mössan på mig och såg harriets tårfyllda blick. när vi skulle försöka komma ihåg texten till "sjung om studentens lyckliga dag" så uppspelta som vi var. när vi skulle ta ett sista farväl, av båda klasserna. det var något av det värsta jag har tvingats göra, jag minns att jag intalade mig själv att i framtiden kommer jag ha en klass som jag tycker lika mycket om som min kombiklass. men jag visste nog redan då att det inte alls stämde, jag försökte bara lugna mig själv.
om jag fick göra om en sak i mitt liv så vore det den stunden, bara för att jag skulle ta vara på den bättre. dra in alla dofter, scanna över havet med glada människor. det var en av de bästa dagarna i mitt liv.

1 kommentar:

  1. E he ens möjligt? :O Isåfall vill ja noo helder tro på he ;D

    SvaraRadera